دانلود و پشتیبانی

تیم کشتیار همواره در جهت بهبود کمی و کیفی خدمات خود پذیرای صدای مشتریان است، کافیست با ما تماس بگیرید و یا فرم صفحه تماس با ما را تکمیل نمایید تا ما در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم، معمولا دوستان واحد مشاوره و فروش پاسخگوی شما خواهند بود.

اطلاعات تماس
تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی
info@Keshtyaar.ir
09192315521/021-28426521
تصویربرداری ماهواره ای چیست

تصویربرداری ماهواره ای چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله بررسی می‌کنیم که تصویربرداری ماهواره ای چیست و فناوری سنجش از دور در کشاورزی چه کاربردی دارد؟

تصویربرداری ماهواره ای و پردازش تصاویر ماهواره‌ای در نقشه‌برداری کاربرد دارد.

 نقشه‌های تهیه شده در انواع زمینه‌ها کاربرد خود را نشان می‌دهند از جمله: در زمینه کشاورزی، برنامه‌ریزی شهری، منطقه‌ای و جنگل‌داری.

نقشه‌هایی که از تصاویر ماهواره‌ای بدست آمده است از اطلاعات مهم جغرافیایی پیروی می‌کند که برای بخش وسیعی از برنامه‌های دولتی و تجاری کاربرد دارند.

۳۷ درصد از سیاره ما صرفاً جهت کشاورزی استفاده می‌شود، بقا و پیشرفت کارآیی ما در کشاورزی یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که بشر در دهه‌های نه چندان دور با آن روبرو خواهد شد.

هدف این است که کشاورزی تا حد امکان پایدار و قابل توسعه باشد بنابراین؛ ما می‌توانیم هزینه‌های اولیه را به حداقل برسانیم و میزان عملکرد و بهره‌وری محصولات را به حدااکثر برسانیم.

یکی از راه‌های دستیابی به این هدف، استفاده از داده‌های ماهواره‌ای جهت به حداکثر رساندن بهره‌وری در مزارع است.

تصویربرداری ماهواره ای چیست ؟

ظهور فناوری فضایی و تصویربرداری ماهواره ای، حوزه کشاورزی را دستخوش تحول کرده است، تصاویر و اطلاعات ماهواره بستر مناسبی برای شکل‌گیری کسب وکارهای نوین کشاورزی است که کشاورزی دقیق ازجمله آن‌هاست.

متاسفانه آمار تولیدات محصولات کشاورزی در دنیا رابطه‌ای معکوس با افزایش جمعیت و وسعت اراضی کشاورزی دارد.

به این معنی که هرچه جمعیت زیادتر می‌شود کمبود مواد غذایی بیشتر و زمین های زراعی کمتر میشود.

آنچه شدیداً بشر را دچار دغدغه و نگرانی کرده است، گرانی، کمبود مواد غذایی، محصولات کشاورزی و منابع غذایی است.

آمار و اطلاعاتی که از وضعیت کشاورزی و غذایی جهان به دست می‌آید در بسیاری از کشورها تخمینی است، مگر در کشورهای پیشرفته که توانسته‌اند تکنیک‌های مدرن را در خدمت بگیرند و با برنامه‌ریزی منسجم تولیدات خود را کمی و کیفی افزایش دهند و به سایر کشورها نیز صادر کنند.

اما در بیشتر کشورهای جهان سوم یا درحال توسعه روش آمارگیری از محصولات کشاورزی، سطح زیر کشت و یا برآورد خسارات احتمالی به‌ صورت سنتی انجام می‌شود!

تصویربرداری ماهواره ای چیست و چه کاربردی دارد؟

تصویربرداری ماهواره ای چیست و چه کاربردی دارد؟

فناوری فضایی و تکنولوژی سنجش از دور با استفاده از تحلیل و آنالیز تصاویر ماهواره‌ای نقش بسزایی را در توسعه و پیشرفت صنعت کشاورزی داشته است، با توجه به  افزایش جمعیت در سراسر کره زمین و نیاز به افزایش تولیدات محصولات کشاورزی، یک نیاز ضروری برای بهبود مدیریت منابع کشاورزی در جهان وجود دارد تا بدین طریق بتوانند نیاز فزاینده افراد جامعه به مواد غذایی را برآورده کنند.

صنعت کشاورزی به سمت استفاده از کشاورزی مدرن، فناوری‌های نوین و تکنولوژی روز دنیا از قبیل سنجش از دور روی آورده است. 

برای انجام این کار ابتدا به دست آوردن اطلاعات قابل اعتماد در انواع مختلف، کیفیت، کمیت و محل این منابع بسیار ضروری می باشد.

تصویر ماهواره ای همیشه به عنوان یک عامل بسیار مهم در بهبود سیستم های حاضر جمع آوری و تولید نقشه‌های کشاورزی می‌باشد.

استفاده از تکنیک های جدید در صنعت کشاورزی آثار چشمگیری در حفظ منابع طبیعی دارد. از جمله تکنیک‌هایی که می تواند در بخش کشاورزی بطور وسیع در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت استفاده نمود؛ استفاده از عکس های ماهواره ای می‌باشد.

کشاورزی دقیق و استفاده از تصویربرداری ماهواره ای

ماهواره‌ها چگونه به دقیق شد‌ن داده‌های کشاورزی کمک می‌کنند؟

چگونه ماهواره‌ها جهت بهبود آینده کشاورزی قادر به انجام همه امور می‌باشند؟

فناوری سنجش از دور، ابزاری برای مطالعات کشاورزی ازطریق تصویربرداری و کسب اطلاعات از زمین با استفاده از تجهیزاتی مثل ماهواره و پهپاد است.

در علم سنجش از دور، اطلاعات به وسیله یک سنجنده بدون تماس مستقیم از سطح پدیده‌ها بدست می‌آید، این اطلاعات با پردازش نرم‌افزاری و تحلیل‌های کارشناسی تبدیل به نقشه‌های کاربردی و قابل فهم برای کشاورزان می‌شود.

با جمع آوری و ذخیره اطلاعات مکانی می‌تواند پایگاه داده‌ای از نقاط مختلف زمین در اختیار کشاورز قرار بدهند.

پایه و اساس دست‌یابی به کشاورزی با دقت و کیفیت بالا، تهیه اطلاعات قابل استناد از موقعیت مکانی و زمانی کشت محصولات مختلف کشاورزی در یک منطقه است.

تمامی افراد فعال در عرصه صنعت کشاورزی از قبیل کشاورزان، سیاست‌گذاران و بازاریابان نیاز به اطلاعات به‌هنگام از وضعیت تولیدات محصولات کشاورزی در مقیاس کاری خود می‌باشند؛ بنابراین با توجه به ساختار نظام کشاورزی در سطح کشور اطلاعات مستخرج از فناوری‌های فضاپایه در سه سطح:

  • ملی
  • منطقه ای
  • محلی

متناسب با مقیاس و نیازهای کاربران اصلی، قابل ارائه می‌باشد.

تصویربرداری ماهواره ای کشتیار

با کمک تصاویر ماهواره‌ای نقاط دارای تنش را در زمین‌های کشاورزی، در زمان مناسب شناسایی می‌کند و باعث می‌شود تصمیمات لازم هرچه سریع‌تر اتخاذ گردد.

همچنین این امکان را به کشاورز می‌دهد که نقاطی که از دید خارج هستند را به خوبی آنالیز کرده و اطلاعات دقیقی بدست می‌آورد تا کشاورز بتواند بموقع در جهت رفع مشکلات اقدامات لازم را به عمل بیاورد، و جلوی خسارت بیشتر را بگیرند.

در حال حاظر تصاویر موجود و در دسترس هر 3 تا 5 روز یکبار بروز رسانی می‌شود و این امکان را می‌دهد که در هر هکتار حدود 100 نقطه را مورد بررسی قرار دهند و با استفاده از این تصاویر، تحلیل‌های کاربردی به کشاورزان ارائه می‌شود که موجب افزایش بهره‌وری در عملکرد زمین‌های کشاورزی می‌شود.

کشتیار با استفاده از این تصاویر ماهواره ای می‌تواند :

  •  تخمین سطح زیرکشت
  • مطالعات سطحی بافت خاک 
  • بررسی یکنواختی توزیع محصول و وضعیت پوشش گیاهی در مناطق زیرکشت
  • تخمین عملکرد و میزان تولید محصولات زراعی استراتژیک قبل از برداشت
  • تعیین تاریخ کاشت و برداشت بهینه برای رسیدن به بالاترین عملکرد
  • بررسی تاریخچه زمین در فصل‌های زراعی گذشته برای شناسایی نقاط قوت و ضعف زمین
  • پایش خسارت فیزیکی
  • پایش میزان رطوبت موجود در گیاهان و شناسایی محدوده‌های دارای تنش آبی
  • پایش تغییرات کاربری اراضی، تغییر پوشش زمین
  • تهیه نقشه‌های مقایسه‌ای زمین‌ها در طول زمان
  • بلوک‌بندی و ذخیره اطلاعات مکانی زمین
  • تفکیک نوع محصولات کشت شده و رتبه‌بندی انواع محصولات براساس سطح کشت شده

و سایر عوامل را استخراج ‌کند و سپس از طریق یک داشبورد مدیریتی، نمودارها، توصیه‌ها و هشدارهای مربوط به زمین را به کشاورزان ارائه ‌می‌دهد. در واقع با استفاده از این تصاویر ماهواره ای و بهره‌گیری از دانش کشاورزی و در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، توصیه‌ها و هشدارهای لازم برای رفع کاستی‌ها و مدیریت بهینه زمین‌های کشاورزی به کشاورزان ارائه می‌شود.

ویژگی‌های تصویربرداری ماهواره ای

یکی از تفاوت‌های اصلی میان کشاورزی سنتی و و کشاورزی دقیق این می‌باشد که در کشاورزی مدرن کوچک‌ترین اندازه سطح ممکن به عنوان یک واحد مدیریتی در نظر گرفته می‌شود و تمامی آنالیزها و تحلیل‌های صورت گرفته بر روی زمین‌های کشاورزی به صورت دقیق‌تری انجام می‌شود.

بخش‌های مختلف یک زمین کشاورزی دارای نیاز‌های متفاوت می‌باشد؛ بنابراین می‌بایست با هر یک از واحدهای آن با توجه به نیازاش رفتار نمود.

تمامی این موارد نیازمند اعمال یک مدیریت متغییر و متناسب با هر قسمت از مزرعه است که این موضوع باعث پیدایش سیستم‌های کشاورزی دقیق شده است.

با استفاده از پیدایش سیستم‌های کشاوری دقیق، نهاده‌های کشاورزی مانند سم‌ها و کودهای شیمیایی، علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها در هر بخش کوچکی از مزرعه استفاده می‌شود.

  • این کار به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند.

بهینه سازی برنامه آبیاری

برای دستیابی به بالاترین میزان بهره‌وری محصولات کشاورزی، می‌بایست متناسب با نیاز آبی آن‌ها مکان‌ها مورد نیاز (کم آب)آبیاری شود؛ بنابراین باید تا جای ممکن از رفتار یکسان و یکنواخت بر روی کل مزارع جلوگیری شود. 

با داشتن تصاویر ماهواره ای کشتیار، می‌توانید مطمئن شوید که تمام محصولات زراعی شما میزان مناسبی آب را دریافت می کنند.

خشکسالی یا سیل

همچنین با استفاده از تصاویر ماهواره ای پس از وقوع سیل یا خشکسالی، می‌توانند به شرکت‌های بیمه کشاورزی کمک کنند تا ارزیابی خسارت دقیق‌تری داشته باشند و علاوه بر صرفه‌جویی در پرداخت بیمه، هزینه عملیاتی بیمه را نیز کاهش می‌دهد.

مهم­ترین اصول توصیه ­کودی و مدیریت تغذیه گیاهان

یکی از مهم­‌ترین اصول توصیه­‌ کودی و مدیریت تغذیه گیاهان، مشاهدات عینی می­‌باشد. بررسی خصوصیات مورفو-فیزیولوژیکی ( خصوصیت رشدی، سلامت، مرحله رشد و …) گیاهان بر سر مزرعه و ترکیب آن­‌ها با اطلاعات اقلیمی منطقه از جمله مهم­‌ترین مبنای ایجاد یک توصیه­ کودی می­‌باشد.

 به عنوان مثال زمانی که مرحله رشد گیاه در سطح مزرعه یکسان نباشد و غیر یکنواختی وجود داشته باشد، به دلیل تفاوت­‌های موجود در نیاز غذایی گیاهان در مراحل رشد مختلف، توصیه کودی مزرعه می‌­تواند بر اساس آن تغییر کند.

گیاهان یک مزرعه به دلیل اختلافات موجود در خاک، آبیاری، شرایط محیطی و… دارای نرخ رشد متفاوتی می­‌باشند.

 به طور مثال یک قسمت بدلیل دارا بودن شرایط بهتر محیطی مانند خاک متعادل و مناسب توانسته مواد غذایی بیشتر جذب کرده و سرعت رشد بیشتری داشته باشد؛ این در حالیست که امکان دارد در نقطه دیگری از مزرعه شرایط به آن‌ گونه نبوده و اثر منفی در سرعت رشد گیاه داشته باشد.

 با کشف این غیر یکنواختی به وسیله آنالیزهای ماهواره‌ه­ای می‌­توان در زمان مناسب راهکارهای مناسب از جمله اصلاح خاک، اصلاح برنامه تغذیه، آبیاری و… را اتخاذ کرده و از کاهش عملکرد محصول جلوگیری کرد.

 تجربیات در سطح جهانی

تجربیات گسترده‌ای نیز در سطح جهانی در این حوزه وجود دارد، به طور مثال در اتحادیه اروپا استفاده از داده‌های ماهواره ای ضمن کاهش هزینه ‌های اجرای کشاورزی دقیق (کاهش ۷۰ درصدی در اتریش)، میزان تولید محصولات کشاورزی را ۲۰ درصد افزایش داده است.

در عین حال استفاده از این فناوری درآمدی حدود ۷۰ میلیون یورو را عاید شرکت‌های سنجش از دوری کرده است.

نتیجه گیری

تحقیقات نشان می‌دهد که روش‌های مبتنی بر سنجش از دور در ارزیابی و پایش مزارع کشاورزی، باغ‌ها، گیاه و همچنین عملکرد محصول، اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار محققان قرار می‌دهد.

اطلاعات حاصل از روش‌های سنجش از دور به دلیل پویایی بیشتر، تطابق بیشتری با واقعیات زمینی دارد.

آینده کشاورزی به چه سمت و سوی خواهد رفت؟

بسیاری فکر می کنند که کشاورزی به زودی به طور کامل اتوماسیون (اتوماتیک) خواهد شد، و به دلیل افزایش بازدهی محصولات، انسان به سود فوق العاده می‌رسد.

اگرچه پهپاد‌ها نقش مهمی در آینده کشاورزی دقیق بازی می‌کنند، اما تنها پهپاد برای مدیریت و بازدهی بالا برای یک مزرعه کافی نیست.

ماهواره‌ها و تکنولوژی‌های دیگر به موازات پهپاد می‌توانند بهترین‌ها را برای مزارع رقم بزنند.

در سال‌های آتی، شاهد دوره‌ای خواهیم بود که با سطح بالایی از کیفیت و بازدهی محصولات از پس تقاضای جمعیت بر نخواهیم آمد، در واقع تولیدات جوابگوی رشد جمعیت نخواهد بود.

بدون شک در آینده‌ی نه چندان دور، استفاده از تکنولوژی سنجش از دور رشد چشمگیری در مزارع داشته است که باعث افزایش میزان بهره‌وری و عملکرد زمین‌های کشاورزی می‌شود؛

و در نهایت کشاورزی دقیق جایگزین کشاورزی سنتی می‌گردد.

 

شرح خدمات فضاپایه کشتیار

محصول شرکت فضاپایه کشتیار سامانه نرم‌افزاری دریافت و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای جهت کاربردهای کشاورزی و ارائه خدمات فضاپایه در زمینه‌های :

  • محیط زیست، جنگل‌داری و منابع طبیعی
  • کنترل و نظارت تولید

برای افزایش بهره‌وری است.

در ادامه برای بررسی بیشتر خدماتی که کشتیار ارائه می‌دهد، پرداخته شده است.

سنجش میزان سبزینگی

کلوروفیل یکی از اصلی‌ترین رنگدانه‌های فتوسنتزی گیاه به حساب می‌آید، این رنگدانه‌ به عنوان کارخانه اصلی تولید انرژی و بیوماس یا همان زیست‌توده در گیاهان رابطه مستقیمی با میزان نیتروژن در گیاهان دارد.

  • تصاویر ماهواره‌ای امکان تحلیل بیومس گیاهان و کشف غیریکنواختی‌ها و کاستی‌های موجود در اندازه و حجم بیومس گیاه را به مدیر مزرعه می‌دهد؛ در این صورت می‌توان با دید گسترده‌تر نسبت به موارد اصلاحی اقدام کرده و پتانسیل عملکرد را افزایش داد.

کشتیار با بررسی هفتگی میزان کلروفیل می‌تواند روند رشد محصول را در سطح مزرعه بررسی کند.

ارزیابی سریع یکنواختی میزان سبزینگی سطح مزرعه بدون هزینه‌های گزاف پایش میدانی و با دقت و سرعت عمل بیشتر به راحتی با ماهواره‌ها امکان‌پذیر می‌باشد.

  • در مساحت‌های بالا، کاهش کیفیت سبزینگی محصولات در میانه زمین با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست. با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای می‌توان این موارد را به راحتی شناسایی کرد.

سنجش میزان سطح برگ

سطح برگ به‌عنوان صفحه نمایشگر تمام خصوصیات گیاه از جمله وجود و عدم وجود تنش در گیاهان می‌باشد. جوانه‌زنی بذرها در سطح مزرعه به عوامل متعددی از‌جمله :

  • بافت و ساختمان خاک
  • رقم بذر
  • رطوبت خاک

و … وابسته می‌باشد.

پایش عدم یکنواختی در جوانه‌زنی و همچنین وضعیت سالمی هر گیاه توسط ماهواره‌ها با سرعت بیشتر و هزینه کمتر انجام می‌شود. بررسی این شاخص در مزرعه بسیار با اهمیت بوده و با دقت قابل قبولی توسط تیم کشتیار اندازه‌گیری می‌شود.

  • بررسی غیریکنواختی‌های موجود در مرحله جوانه‌زنی و درصد پوشش سطح زمین می‌تواند دید مناسبی نسبت به مصرف نهاده‌های کشاورزی و تخمین عملکرد محصول دهد.

مراحل فنولوژی (رشد) گیاه

پایش هفتگی مراحل رشد گیاه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای می‌تواند هزینه‌های گزاف پایش‌های میدانی را مخصوصا در مزارع بزرگ به شدت کاهش دهد.

  • سرعت رشد
  • تکمیل مراحل رشد
  • دوره رشد گیاه

 تعیین کننده میزان عملکرد محصول در واحد سطح می‌باشد.

هرساله در مزارع کشاورزی بر اثر عدم کارکرد صحیح سیستم آبیاری در برخی نقاط که دور از چشم هستند باعث به وجود آمدن خسارات و کاهش عملکرد محصول می‌شوند.

 پایش به موقع تنش رطوبتی در این نقاط می‌تواند از ایجاد خسارت جلوگیری کند. کارکرد صحیح سیستم آبیاری و تسطیح مناسب زمین و عملکرد کشاورز ازجمله موارد موثر در آبیاری زمین می‌باشند.

  • یکی دیگر از موارد مهم در توصیه‌ کودی و مدیریت مزرعه، مرحله فنولوژی محصول می‌باشد. با وجود تفاوت در مرحله فنولوژی، نوع مدیریت و کوددهی تغییر خواهد کرد.

تحلیل مقدار آب گیاه

جذب عناصر غذایی در گیاه مستلزم تأمین آب به حد کافی می‌باشد، از آن جایی که جذب و انتقال عناصر غذایی در گیاه به فرم محلول صورت می‌گیرد، بنابراین وجود آب برای این نقل و انتقالات ضروری است.

 درصورتیکه آب محیط ریشه گیاه کمتر از مقدار لازم و قابل دسترس برای گیاه باشد، عنصر غذایی مربوطه توان حرکت در بافت فیزیکی خاک را نداشته و نمی‌تواند جذب گیاه شود.

از این ‌رو اندازه‌گیری مقدار تنش آبی و مدیریت آبیاری در زمین‌های کشاورزی می‌تواند در رسانیدن عملکرد محصول به حداکثر، کمک شایانی داشته باشد.

  • اندازه‌گیری رطوبت محصول علاوه بر نمایان‌سازی وضعیت سلامت گیاه از نظر میزان رطوبت، می‌تواند در تعیین زمان برداشت برای محصولات زراعی که وابسته به رطوبت هستند موثر باشد.

سیستم ذخیره داده

یکی از عوامل تأثیرگذار در عملکرد محصولات آتی مزرعه اثر تناوب کشت بر روی کیفیت خاک مزرعه است. عدم داد‌ه‌برداری مناسب در مزارع و عدم وجود پایگاه داده‌های قوی از تاریخچه زمین می‌تواند باعث اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی نامناسب شده و از عملکرد محصول بکاهد.

ازاین رو وجود سیستمی در راستای مشخص کردن داده‌های گذشته زمین و ذخیره داده‌های مدیریتی در مزرعه می‌تواند به مدیریت صحیح مزارع کمک کند.

  • با بررسی تاریخچه زمین‌های کشاورزی می‌توان علاوه بر بررسی تناوب کشت و عملکرد گذشته زمین، نقاط قوت و ضعف زمین را نیز مورد آنالیز قرار داد.

تفکیک نوع کشت

تشخیص نوع محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و با کم‌ترین سطح نیاز به دسترسی مستقیم به زمین‌های کشاورزی موجب کاهش چشمگیر هزینه‌ها در بخش مدیریت کشاورزی در سطح کلان، جهت تعیین سطح زیر کشت انواع محصولات کشاورزی می‌شود.

خدمات سنجش از دور و پایش سیل و برآورد خسارت 

ایران یکی از  کشورهایی است که در معرض سوانح طبیعی بسیاری قرار دارد که پدیده سیل یکی از جدی ترین آن‌هاست. بررسی شدت و فراوانی وقوع سیل در ایران نیز، علیرغم کاهش میزان بارش طی سال‌های اخیر، نشان‌دهنده‌ی روند افزایشی وقوع سیل در کشور است. طبق آمارهای رسمی، بیش از پنجاه درصد تلفات ناشی از بلایای طبیعی در ایران اختصاص به پدیده سیل دارد.

 سیلاب علاوه بر آسیب‌های جانی جبران ناپذیر، خسارت‌های مالی فراوانی ببار آورده و به شدت روی فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی مناطق تحت پوشش تاثیر می‌گذارد.

در این راستا، بیشترین خسارت به بخش کشاورزی، مسکن و زیرساخت‌ها وارد می‌شود.

بنابراین مدیریت این نوع از حوادث طبیعی به منظور کاهش اثرات جانی و مالی آن امری ضروری می‌باشد.

طی پنجاه سال اخیر خسارات ناشی از سیل در کشور رشد 250 درصدی داشته است.

برطبق آمار سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، حدود 91 میلیون هکتار از اراضی کشور در زمره مناطق سیل‌خیز کشور می‌باشد.

بررسی طرح‌های پیشگیری از بلای طبیعی سیل در کشور نشان می‌دهد که یک راه حل مشخص برای تمام نقاط سیل‌خیز کشور قابل اجرا نیست ولی با توجه به پیشرفت علم و دستیابی به اطلاعات مختلف مانند:

  • داده‌های هواشناسی
  • نوع خاک
  • پوشش زمین
  • تغییرات کاربری زمین

 و غیره می‌توان راه‌حل‌هایی را جهت پیشگیری و مهار سیل و حتی کاهش خسارات ناشی از آن انجام داد.

یکی از ابزارهای قدرتمند در زمینه پیش‌بینی و کاهش خسارت ناشی از سیل، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در زمان‌های مختلف است. بدین ترتیب می‌توان نقشه پهنه‌بندی خطر سیل را در کشور تهیه و میزان آسیب‌پذیری هر منطقه را از نظر آب، خاک، پوشش گیاهی و تراکم جمعیت مشخص نمود.

کاربرد فناوری سنجش از دور در پایش سیل

در حال حاضر بیشتر کشورها به منظور پایش حوادث طبیعی چون سیل از علم سنجش از دور استفاده می‌کنند.

بدین منظور بنا به شرایط و در دسترس بودن تصاویر ماهواره‌ای، از تصاویر راداری و اپتیکی استفاده می‌گردد. امروزه استفاده از فناوری سنجش از دور و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی به دلیل ویژگی‌ها و امکاناتی که در اختیار کارشناسان قرار می‌دهند، به عنوان ابزاری کارآمد در نظر گرفته می‌شود و بکارگیری آن در حوزه مطالعات مربوط به وقوع سیل و آثار آن بیش از پیش توصیه می‌شود.

با کمک این فناوری و تحلیل لایه‌های مختلف تولید شده از تصاویر ماهواره‌ای در سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی می‌توان اطلاعات مفیدی را برای پایش، مدیریت و کنترل آثار مخرب سیل فراهم نمود. به عنوان نمونه لایه‌های اطلاعاتی زیر می‌تواند با بهره‌گیری از فناوری سنجش از دور به منظور مدیریت و پایش سیل تولید گردد : 

  • نقشه‌های موضوعی مانند کاربری و پوشش اراضی، نقشه تراکم پوشش گیاهی،
  • نقشه محدوده تحت تأثیر سیلاب و حریم رودخانه‌ها
  • تهیه مدل‌های ارتفاعی رقومی و تولید نقشه‌های شیب و جهت شیب حوضه‌ها برای پیش‌بینی جهت حرکت سیل
  • تهیه کاداستر زمین­‌های کشاورزی و برآورد خسارت سیل

بارش‌های شدید و بی‌سابقه در فروردین ماه و دی ماه سال 1398 در مناطق غرب و جنوب غرب و جنوب شرق کشور منجر به وقوع سیل و نیز سرریز شدن رودخانه‌ها و سدهای این مناطق گردید.

 با توجه به شدت حادثه و اهمیت تولید نقشه از مناطق سیل زده، شرکت کشتیار اقدام به اخذ و پردازش تصاویر ماهواره ای مختلف اعم از اپتیک و رادار با استفاده از ماهواره های سنجش از دوری نمود.

پس از دریافت نخستین تصاویر بلافاصله نقشه‌های وضعیت سیل تهیه و در اختیار سازمان فضایی ایران قرار گرفت.

  • کمک به کشاورزان جهت موقعیت‌یابی و احداث سیل بند

استارتاپ فضاپایه کشتیار با توجه به بارش‌های دوره‌ای شدیدی که در سال‌های اخیر روی داده، به دنبال ارائه راهکارهایی برای جامعه کشاورزان در جهت کاهش خسارت و کنترل و هدایت آب در زمین‌های کشاورزی است.
مناطقی که دارای بارندگی‌های فصلی قابل ملاحظه‌ای می‌باشد، با هدایت آب و احداث بندهای کوتاه و کم هزینه در مسیر آبراهه‌های موجود، می‌توان برای مدتی آب را در محلی ذخیره کرده و مورد استفاده قرار داد.

کشتیار در زمین مورد مطالعه خود که متعلق به یکی از کشاورزان پیشرو است، موقعیت‌یابی احداث بند خاکی برای استفاده بهینه از آب ذخیره شده در پشت‌بند را انجام داد و بدین ترتیب کشاورز توانست با احداث این بند برای کاهش مصرف آب و افزایش عملکرد زمین خودش استفاده کند.

سامانه مدیریت دقیق زمین‌های کشاورزی

یکی از عمده‌ترین دلایل عدم رسیدن به عملکردهای بالا، نبود مدیریت یکپارچه بر روی اراضی کشاورزی می‌باشد.

کشور هند نیز مانند ایران درگیر پدیده خرده مالکی بوده و در دو دهه اخیر توانسته با استفاده از سیستم­‌های جمع ­آوری داده مانند ماهواره‌­ها و راه‌اندازی مراکز تجزیه و تحلیل داده­‌های کشاورزی و ایجاد همکاری­‌های مؤثر بین روستاییان، اقدامات مفیدی در راستای مدیریت یکپارچه اراضی داشته باشد.

ماهواره‌­ها بدلیل پوشش وسعت زیاد و عدم محدودیت در داده‌برداری از سطح زمین توانسته‌­اند کمک شایانی به مدیریت یکپارچه اراضی کنند.

سامانه پایش ماهواره‌ای کشتیار به منظور سوق به این مهم توانسته اقدامات مهمی را در این زمینه انجام دهد؛ از جمله این گونه اقدامات در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

  • اندازه‌گیری تراکم کاشت گیاهان:

با توجه به این‌ که بین تراکم کاشت گیاهان با میزان نیاز گیاه به نهاده‌های شیمیایی و اقدامات زراعی رابطه مستقیمی وجود دارد، آگاهی از این موضوع می‌تواند به کارشناسان کشاورزی اطلاعات لازم را داده تا برای هر مزرعه به اندازه نیاز و متناسب با شرایط کاشت آن مزرعه توصیه­‌هایی در راستای بهبود وضعیت کنونی و افزایش پتانسیل عملکرد مزرعه داشته باشند.

  • سطح برگ و اندازه گیاهان:

اندازه­ گیاه‌هان یکی از مهم‌­ترین موارد در کوددهی و آبیاری گیاهان می‌­باشد.

با بزرگ شدن اندازه گیاه میزان نیاز گیاه به نهاده‌­هایی مانند آب و مواد غذایی تغییر کرده و شرایط زراعی نیز به همان نسبت برای گیاه تغییر خواهد کرد.

لذا با توجه فراوانی پارامترهای اثرگذار بر رشد گیاهان، سرعت رشد گیاهان در یک منطقه می­‌تواند بسیار متنوع باشد که نیاز به پایش متناوب و گسترده دارد.

ازاین رو سامانه پایش ماهواره‌ه­ای کشتیار با تعیین سطح برگ و اندازه گیاهان زراعی به صورت متناوب (هر سه تا پنج روز یکبار) با دقت بالا و گزارش آن‌­ها، می­‌تواند به عنوان یک سیستم هشدار دهنده و آگاه ­کننده برای کارشناسان عمل کرده تا مدیریت یکپارچه اراضی را با دقت بیشتری پیاده­‌سازی کنند.

  • تعیین مرحله رشد گیاهان زراعی:

 مرحله رشد یکی از مهم‌­ترین خصوصیت برای مدیریت تغذیه گیاهان می‌­باشد، همچنین با مقایسه مرحله رشد گیاهان مزرعه با استاندارد منطقه می­‌توان راهکارهای به منظور جلوگیری از خسارات و کاهش عملکرد اتخاذ کرد.

 وجود سامانه پایش یکنواخت مزارع و گزارش مراحل رشد گیاهان مزراع در سطح منطقه‌ای در سریع­‌ترین زمان با نمایش نقاط دارای تنش، می­‌تواند کارشناسان را به منظور جلوگیری از خسارات جبران‌ناپذیر آگاه کرده تا اقدامات لازم را انجام دهند.

  • اندازه‌­گیری تنش آبی گیاهان:

 تنش آبی یکی از عمده دلایل محدود کردن رشد گیاهان و دور شدن از پتانسیل عملکرد مزرعه می‌­باشد.

به منظور شناسایی راهکارهای بهینه برای مقابله با کم آبی نیاز به پایش دقیق مشکل و اطلاع از ابعاد مختلف آن می­‌باشد.

 شناسایی تنش آبی در محصولات، علاوه بر این که به کشاورزان کمک می­‌کند تا اقدامات مربوط به تأمین آب مورد نیاز گیاه را انجام دهند، بلکه می‌تواند باعث  آگاه‌سازی به موقع مشکل به مسئولین شود و با اتخاذ راهکارهای منطقه­‌ای در صدد کاهش این عارضه برآید.

 

دیدگاه‌ها

ارسال نظر