دانلود و پشتیبانی

تیم کشتیار همواره در جهت بهبود کمی و کیفی خدمات خود پذیرای صدای مشتریان است، کافیست با ما تماس بگیرید و یا فرم صفحه تماس با ما را تکمیل نمایید تا ما در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم، معمولا دوستان واحد مشاوره و فروش پاسخگوی شما خواهند بود.

اطلاعات تماس
تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی
info@Keshtyaar.ir
09192315521/021-28426521
پایش گیاهان زمین کشاورزی

پایش گیاهان زمین کشاورزی

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کشاورزان با آن روبرو هستند نحوه و چگونگی پایش گیاهان زمین کشاورزی است.

ما در این مقاله قصد داریم تا جدید ترین روش ها در پایش گیاهان و محصولات کشاورزی را به شما نمایش دهیم، پس با ما همراه باشید.

چالش های موجود در صنعت کشاورزی و پایش گیاه

قبل از اینکه در مورد پایش گیاهان صحبت کنیم و به شما بگوییم که از چه طریقی شما می توانید به بهترین شکل سبب پایش گیاهان و محصولات مزرعه و زمین های کشاورزی خود شوید.

بهتر است کمی با چالش های صنعت کشاورزی آشنا شوید.

یکی از مهم ترین چالش ها در صنعت کشاورزی تعمیر و نگه داری منظم از تجهیزات است.

همانطور که می دانید صنعت کشاورزی به ماشین آلات وابسته است و خرابی هرکدام از ماشین آلات می تواند ضربه سنگین مالی برای صاحبان مزارع داشته باشد.

به همین منظور نگه داری درست و با برنامه از ماشین آلات می تواند از هزینه های شما به شدت بکاهد و از زیان مالی برای شما جلوگیری کند.

چالش دوم تخمین درست آب محصولات کشاورزی است.

همانطور که می دانید گیاهان برای رشد به آب نیاز دارند، اما مقدار آب مورد نیاز گیاهان بسته به سطح رطوبت خاک متفاوت است.

به همین منظور کشاورزان باید به صورت منظم اقدام به آنالیز دستی خاک مزرعه خود کنند.

همچنین اگر کشاورزان به درستی نتوانند اطلاعات دقیقی از رطوبت خاک مزرعه خود به دست آورند. ممکن است برخی از محصولات به واسطه آبیاری ضعیف خشک شوند و برخی از آن ها با آبیاری بیش از حد محصولات، سبب اتلاف آب و به وجود آمدن هزینه های بیش تر برای صاحب مزرعه شوند.

همچنین زمان کاشت هر گیاه در زمین های کشاورزی متفاوت است و یکی دیگر از چالش های کشاورزان تخمین دقیق زمان کاشت گیاه است.

از دیگر چالش ها نیز می توانیم به اندازه گیری درجه حرارت و سطح رطوبت خاک و همچنین کنترل آفات اشاره کنیم.

منظور از کنترل آفات، محل قرار گیری، فعالیت و همچنین شناسایی الگو رفتاری آفت ها بر روی محصولات است که یک کشاورز باید برای پایش گیاهان در زمین کشاورزی با آن ها آشنایی داشته باشد.

چگونه می توان بر چالش های صنعت کشاورزی غلبه کرد؟ راه حل پایش گیاهان در مزرعه چیست؟

امروزه یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین تکنیک های پایش گیاهان در زمین کشاورزی و همچنین غلبه بر چالش های این صنعت استفاده از وسایل هوشمند بر پایه اینترنت است. کارشناسان پیش بینی می کنند تا سال 2050 جمعیت جهانی به بیش از 10 میلیارد نفرخواهد رسید.

به همین منظور کشاورزان و مزرعه داران برای برآورده کردن نیاز مصرف کنندگان با مشکلات فراوانی روبرو خواهند شد.

برای اینکه کشاورزان با چنین مشکلاتی در آینده روبرو نشوند و بتوانند به بیش ترین بازدهی از محصولات خود دست پیدا کنند باید تکنیک های جدیدی را جایگزین تکنیک هایی کنند که تا به حال از آن ها استفاده می کردند. پیش بینی می شود استفاده از وسایل هوشمند بر پایه اینترنت به تواند تا 70 درصد میزان تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهد.

در واقع تکنولوژی های کشاورزی و یا Agritech یک صنعت پر رونق و نوظهور است که به کشاورزان در کاشت، آبیاری، جمع آوری محصولات، کنترل آفات، نظارت و پایش محصولات در زمین های کشاورزی کمک می کند.

در ادامه مقاله قصد داریم چند مورد از وسایل هوشمندی که شما می توانید از آن ها در پایش گیاهان مزرعه خود استفاده کنید را به شما معرفی کنیم.

پایش گیاه | کشتیار

پایش گیاه | کشتیار

پایش گیاهان زمین کشاورزی

سیستم پایش وضعیت خاک 

همانطور که می دانید آنالیز و پایش خاک یکی از عوامل مهم در پایش گیاهان است.

با استفاده از آنالیز خاک شما می توانید در مورد کاشت بهینه و همچنین زمان جمع آوری محصول اطلاعات کسب کنید.

برهمین اساس امروزه ابزار های به خصوصی به وجود آمده که با استفاده از اینترنت و به صورت هوشمند اطلاعات دقیق خاک شامل میزان رطوبت و همچنین میزان املاح خاک را برای کشاورز ارسال می کند.

البته برخی از این دستگاه ها میزان دمای خاک و همچنین دمای هوا را نیز در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از آن ها شما می توانید زمان دقیق آبیاری گیاه و زمان حضور آفت ها را پیش بینی و برای آن ها برنامه ریزی کنید.

این دستگاه ها عموما ترکیبی از سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری هستند که قسمت سخت افزاری درون خاک زمین کشاورزی و قسمت نرم افزاری بر روی موبایل و یا دستگاه هوشمند کشاورز قرار می گیرد. اگر بخواهیم یک نمونه از چنین دستگاه هایی را برای شما مثال بزنیم، می توانیم دستگاه شرکت Cropx را به شما معرفی کنیم.

به عبارت دیگراین دستگاه یک ریموت کشاورزی از راه دور است که می تواند کشاورز را از شرایط و اطلاعات دقیق خاک با استفاده از سنسور هایی که درون خاک قرار می گیرد مطلع کند.

سیستم پایش آب و هوا 

همانطور که می دانید افزایش بازدهی محصولات در زمین های زراعی به شدت به محیط و آب و هوای مزرعه بستگی دارد. کشاورزان قبل از کاشت و همچنین برای پایش گیاهان باید همواره از شرایط آب و هوایی، دما، رطوبت، میزان تابش خورشید و سرعت باد آگاه باشند.

به همین منظور دستگاه ها و وسایل هوشمندی ایجاد شده که می توانند به سرعت تغییرات آب و هوایی زمین های زراعی را از طریق اینترنت در اختیار کشاورز قرار دهند.

از این دستگاه ها می توانیم به Smart Element، allMETEO و  Pycno اشاره کنیم.

این دستگاه ها در واقع مشابه دستگاه هایی است که ایستگاه های هواشناسی از آن ها استفاده می کنند و شامل یک قطعه فیزیکی است که در مزرعه نصب می شود و اطلاعات را مستقیما از طریق اینترنت به تلفن همراه و یا لپ تاپ کشاورز ارسال می کند.

سیستم اتوماسیون گلخانه ای 

عموما گلخانه ها نیاز به مراقبت ها و کنترل بی وقفه دارند، چرا که اگر به شکل درست نتوانیم آن ها را کنترل کنیم به شدت بازدهی محصولات کاهش پیدا می کند. حال امروزه برخی از دستگاه ها برای مدیریت گلخانه ها و پایش گیاهان در گلخانه ها به وجود آمده که می توانند میزان نور، رطوبت، CO2 و میزان دمای هوا را بر اساس محصولات شما تنظیم کنند.

این دستگاه ها همچنین می توانند تمامی اطلاعات و شرایط محیط گلخانه را به صورت آنلاین در اختیار ما قرار دهند. اگر بخواهیم مثالی از این سیستم های اتوماسیون گلخانه ای برای شما بزنیم، می توانیم به Growlink، Farmapp و GreenIQ اشاره کنیم.

سیستم نظارت بر محصولات و پایش گیاه

همانطور که می دانید پس از رسیدن و رشد محصولات گیاهان می تواند اتفاقات از پیش تعیین نشده ای برای محصولات به وجود بیاید. به طور مثال آلودگی به آفت ها، بیماری ها و شرایط نامساعد محیطی همه می توانند سبب شوند تا محصولات رسیده شده از بین بروند.

حال دستگاه هایی به وجود آمده که با استفاده از معیار هایی مانند دما، رطوبت و شاخص های بهداشتی به کشاورز کمک می کنند تا بداند چه زمانی می تواند محصولات را برداشت کند.

به عبارت دیگر این دستگاه ها توانایی تشخیص دقیق زمان برداشت را دارند و می توانند در برداشت محصول کمک بسیاری به کشاورزان بکنند. اگر بخواهیم نمونه هایی از چنین دستگاه هایی را به شما معرفی کنیم، می توانیم به Semios و Arable اشاره کنیم.

مدیریت آفات به صورت دیجیتال 

آفات می تواند مزرعه و زمین های کشاورزی با مشکلات جدی روبروکند. اینکه چه زمانی آفات وارد زمین کشاورزی شما می شوند و اینکه مکان دقیق آفات در زمین کشاورزی شما کجاست، از اهمیت زیادی برخوردار است. شما برای اینکه بتوانید به این سوالات جواب بدهید باید روزانه به مزارع خود سر بزنید و از آن جا بازدید کنید. دستگاه های هوشمند به صورت دیجیتالی در این زمینه، کار کشاورزان را بسیار راحت کرده اند.

آن ها محل دقیق آفات را به شما گزارش می دهند و شما با داشتن چنین دستگاه هایی دیگرنیازی به مراجعه روزانه به مزارع و زمین های کشاورزی خود ندارید. همچنین برخی از این دستگاه های هوشمند به شما کمک می کند تا بدانید چه میزان از مواد شیمیایی را برای از بین بردن آفات استفاده کنید.

این دستگاه ها شامل یک دوربین که صرفا می تواند آفات را شناسایی کند و همچنین سنسور هایی است که با استفاده از معیار های به خصوص، مکان دقیق آفات را به شما نشان می دهد. از این دستگاه ها می توانیم به Fieldin وDTN  اشاره کنیم.

مزایای استفاده از سیستم های دیجیتالی و آنلاین برای پایش گیاهان 

1- حداکثر بهره وری

این سیستم ها می توانند با اطلاعاتی ه در اختیار کشاورز قرار می دهند می توانند در مدیریت بهینه مزرعه و همچنین استفاده بهینه از منابع کشاورزی به فرد کشاورز کمک کنند.

2-  بهبود کیفیت محصولات

سیستم مانیتورینگ در کشاورزی به شما کمک می کند تا شرایط بهینه ای را برای گیاهان خود در نظر بگیرید. این شرایط باعث تا گیاه به شکل اصولی و به بهترین شکل ممکن رشد پیدا کند. بر همین اساس گیاهان و مزارعی که از سیستم های دیجیتال برای پایش گیاهان استفاده می کنند. نسبت به دیگر مزارع و محصولاتشان از کیفیت بهتری برخوردار هستند.

3- کاهش نیاز به سموم

سموم علاوه بر اینکه آفات را از بین می برد می تواند هزینه های زیادی را به دنبال داشته باشد. همچنین استفاده از سموم برای از بین بردن آفات می تواند سلامت انسان ها و محیط زیست را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. بر همین اساس اینکه شما بدانید در کدام ناحیه از زمین کشاورزی شما، آفات قرار دارند می توانید میزان سموم را به شکل قابل توجهی کاهش دهید.

برای مشاوره درباره‌ی زمین‌های کشاورزی و بهره‌وری بیشتر محصولات خود با کشتیار تماس بگیرید:

09192315521/021-28426521

ارسال نظر