دانلود و پشتیبانی

تیم کشتیار همواره در جهت بهبود کمی و کیفی خدمات خود پذیرای صدای مشتریان است، کافیست با ما تماس بگیرید و یا فرم صفحه تماس با ما را تکمیل نمایید تا ما در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم، معمولا دوستان واحد مشاوره و فروش پاسخگوی شما خواهند بود.

اطلاعات تماس
تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی
info@Keshtyaar.ir
09192315521/021-28426521
کشاورزی مطمئن ‌تر با استفاده از دانش و فن‌آوری

کشاورزی مطمئن ‌تر با استفاده از دانش و فن‌آوری

کشاورزی مطمئن ‌چگونه چالش‌های سد راه یک کشاورز را برمی‌دارد؟

    از جمله چالش‌های عصر حاضر و زمان آینده می‌توان به اهمیت مواد غذایی و منابع آن اشاره نمود.

هم‌چنین بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، جمعیت جهان تا سال 2030 از 7.7 میلیارد نفر به 8.6 میلیارد نفر خواهد رسید.

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت جهان و کمبود منابع تامین مواد غذایی از قبیل زمین‌های کشاورزی قابل کشت، صنعت کشاورزی به سمت افزایش عملکرد زمین‌ها سوق داده شده است.

از طرف دیگر مشکلاتی از قبیل کمبود آب، آلودگی محیط زیست و از بین رفتن منابع انرژی، دانشمندان و متخصصان حوزه کشاورزی درصدد آن می‌باشند که شیوه‌های مدرن و نوین را در مدیریت زمین‌های کشاورزی پیاده‌سازی نمایند و تا بدین طریق با بهینه‌سازی مصرف نهاده‌ها، عملکرد آن را افزایش دهند و باعث افزایش راندمان اقتصادی شوند.

هم‌چنین حساسیت‌هایی که امروزه در کشورهای توسعه یافته نسبت به خطرات زیست محیطی و بیولوژیکی محصولات کشاورزی حاصل از دستکاری‌های ژنتیکی ایجاد شده است، کشاورزان را به استفاده از سیستم‌های مبتنی بر فناوری سنجش دور، به منظور افزایش عملکرد در واحد سطح ترغیب می‌نماید.

بنابراین درراستای پیاده‌سازی این اهداف و با پیشرفت روزافزون تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها، راهکاری نوین در صنعت کشاورزی، در زمینه بهینه‌سازی عملیات کشاورزی، تحت عنوان کشاورزی مطمئن پدید آمد.

     به بیانی دیگر برای درک بهتر کشاورزی مطمئن، می‌توان آن را این گونه تعریف نمود که: در این فناوری یک مزرعه بزرگ را به واحدهای کوچک‌تری تقسیم‌بندی می‌نمایند و این چنین کشاورزی دقیق یا مطمئن شکل می‌گیرد. در طول ده سال گذشته این فناوری در جهان به شدت توسعه یافته است.

کشاورزی مطمئن ‌تر چیست؟

    یک دیگر از مفهوم‌های کشاورزی مطمئن‌تر، تجهیز کردن کشاورزان با تکنولوژی‌ها و فناوری‌های به روز به منظور افزایش سود و کاهش ریسک تمرکز است.

این تکنولوژی‌ها بازه گسترده‌ای از تکنولوژی‌های آنالیز و پردازش اطلاعات، دستیار موقعیتی، رباتیک، سنسورها و پهپادها کشاورزی را نیز در بر می‌گیرد.

به طور کلی کشاورزان همواره به دنبال تکنولوژی‌هایی هستند که بتوانند رشد محصولات خود را بالا ببرند و هزینه‌‌های زمین‌های زراعی خود را مدیریت نمایند.

کشاورزی دقیق مفهومی نوین در صنعت کشاورزی به شمار می‌آید که با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌های مختلف از قبیل سیستم موقعیت یاب جهانی، سیستم اطلاعات جغرافیایی، مانیتورهای محصول، سنسورها، تصاویر ماهواره‌ای و سنجش از دور پدید آمده است، که در ادامه به معرفی هر یک از آن‌ها تحت عنوان ابزارهای تکنولوژی پرداخته می‌شود.

 بر این اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط تکنولوژی‌های ذکر شده برای آنالیز و تحلیل بخش‌های مختلف زمین‌های کشاورزی از جمله مقدار مواد مغذی خاک، ساختار خاک، تنش آبی، گسترش و پخش آفت‌ها، بیماری‌ها، علف‌های هرز و غیره کاربرد داشته است و بدین طریق می‌توان زمین‌های کشاورزی خود را مدیریت نمایند و تصمیم‌گیری مناسب را در زمان درست نسبت به زمین‌های خود انجام دهند.

هم‌چنین پیش‌بینی مقدار عملکرد مزرعه، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و دقت عملکرد کشاورز افزایش می‌یابد.

پیشرفت در نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای لازم جهت کاربرد نهاده‌های کشاورزی به صورت متغیر، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های پیشرفت فنی کشاورزی دقیق به شمار می‌آید.

     سیستم مدیریتی ذکر شده درواقع همان مدیریت جزء به جزء زمین‌های کشاورزی می‌باشد و توانایی لازم جهت مدیریت هر یک از عملیات زراعی در مکان خاص خود در سطح زمین را دارا می‌باشد. کاربرد مدیریت جزء به جزء به عوامل متعددی از قبیل نوع خاک، ساختار خاک، نوع محصول، شرایط آب و هوایی در فصل‌های مختلف و سایر عوامل بستگی داشته است به طور مثال در یک سال خشک، می‌توان آفات را فقط با سم پاشی در سطوح که آفات تنها در آن بخش وجود دارند، کنترل کرد؛ در حالی که در یک سال مرطوب، بهتر است سم پاشی را به طور یکنواخت در کل سطح زمین انجام داد.

     در کشاورزی دقیق یا کشاورزی پایدار، با استفاده از سیستم سنجش از راه دور، نقشه‌های الکترونیکی یا تصاویر ماهواره‌ای از سطح زمین‌های کشاورزی تهیه می‌شوند. با تجزیه و تحلیل این تصاویر مقدار اختلافات پارامترها و داده‌های مورد نیاز در نقاط مختلف مزرعه نشان داده می‌شود و در حافظه سیستم‌هایی که بر مبنای تکنولوژی دقیق کار می‌کنند، ذخیره می‌شوند.

    از جمله محدودیت‌هایی که به کارگیری این تکنولوژی دقیق در حوزه کشاورزی با آن رو به رو است، لزوم وارد نمودن داده‌های اولیه صحیح و دقیق می‌باشد.

زیرا در صورت نادرست بودن این داده‌ها، نمی‌توان به مقایسه دقیق پارامترهای مختلف در بازه زمانی مشخص شده پرداخت.

    از جمله اهدافی که کشاورزی دقیق آن را دنبال می‌کند، می‌توان به جمع‌آوری و پردازش داده‌های مرتبط با نهاده‌های مختلف کشاورزی و شرایط متغیر تولید محصول اشاره نمود که تمامی موارد ذکر شده باعث افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی و کاهش هزینه‌های تولید محصولات در زمین‌های زراعی می‌شود.

افزایش بازده مصرف نهاده‌های مختلف تولید محصول کشاورزی، به معنای استفاده‌ی کمتر و بهینه از نهاده‌هایی هم‌چون کودها و مواد شیمیایی در بخش‌های مورد نیاز زمین زراعی است. دو جنبه‌ی اقتصادی و زیست محیطی این کاربرد بسیار قابل توجه قرار گرفته است.

ابزارهای به کار رفته در تکنولوژی کشاورزی مطمئن:

  • سیستم موقعیت‌یاب جهانی: این سیستم به ماهواره‌هایی گفته می‌شود که به دور زمین در حال گردش می‌باشند و اطلاعات زمانی و مختصات مکانی را به سمت دریافت‌کننده‌های موجود در سطح زمین ارسال می‌نمایند.
  • سیستم اطلاعات جغرافیایی: در واقع این سیستم نرم‌افزاری می‌باشد که وظیفه آن دریافت، ذخیره، بررسی و نمایش اطلاعات فضایی و جغرافیایی در قالب یک نقشه است.
  • مانیتورهای محصول: به وسایل اندازه‌گیری عملکرد محصول گفته می‌شود که بر روی تجهیزات برداشت نصب می‌گردند.
  • سیستم سنجش از راه دور: تصاویر ماهواره‌ای حاصل از سیستم سنجش از راه دور، مورد پردازش قرار گرفته و سپس به عنوان داده‌ی مبنا در سیستم اطالعات جغرافیایی مورد استفاده قرار میگیرند.
  • تکنولوژی پخش متغیر: شامل تجهیزات زراعی است که می‌تواند میزان نهاده‌های مصرفی و عملیات کاشت را دقیقاً کنترل نماید.
  • نقشه عملکرد محصول: نقشه‌های عملکرد محصول دارای داده‌های مورد تأییدی هستند که نتایج حاصل از میزان اختلافات موجود در قسمت‌های مختلف زمین زراعی را بیان می‌کند.

کشاورزی مطمئن چگونه عمل می‌کند؟

    کشاورزی پایدار یا مطمئن سیستمی است که با به کارگیری آن می‌توان تغییرات و غیریکنواختی‌های داخل زمین‌های کشاورزی را شناسایی نمود و در صورت لزوم با مدیریت زمین زراعی و بهینه‌سازی پارامترهای آن‌ باعث افزایش بهره‌وری محصولات زراعی و افزایش بازدهی عملکرد زمین گام شود.

این استراتژی مدیریتی اطلاعات مربوط به قسمت‌های مختلف مزرعه را به کار گرفته و مدیریت دقیقی بر نهاده‌های کشاورزی اعمال می‌کند.

مزیت به کارگیری کشاورزی مطمئن در سیستم مدیریتی زمین‌های کشاورزی:

    به شیوه‌ای نوین از مدیریت محصول با به کارگیری تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز، کشاورزی دقیق اطلاق می‌گردد که به وسیله‌ی آن، واحدهای مختلف از یک زمین زراعی با سطوح مختلفی از نهاده‌ها مدیریت می‌شود و مدیریت آن کاملاً وابسته به پتانسیل عملکرد محصول و شرایط آب و هوایی در منطقه‌ی مورد نظر دارد.

از جمله مزایایی که با به کارگیری کشاورزی مطمئن‌تر حاصل می‌گردد، شامل موارد زیر است:

  • با به کارگیری تصاویر ماهواره‌ای می‌توان میزان مواد مغذی موجود در خاک را تحلیل نمود و بدین طریق از آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف بیش از حد مواد شیمیایی جلوگیری نمود.
  • افزایش عملکرد زمین‌های کشاورزی و مدیریت بهینه آن
  • کاهش هزینه‌ی تولید محصول در منطقه‌ی مورد نظر
  • بهینه‌سازی کیفیت محصولات براساس جمع‌آوری داده‌های کیفی.
  • کاهش ضایعات کشاورزی.
کشاورزی مطمئن ‌تر

کشاورزی مطمئن ‌تر

تفاوت کشاورزی سنتی و کشاورزی دقیق چیست؟

    برای پاسخ به این سوال ابتدا می‌بایست، کشاورزی سنتی و کشاورزی دقیق را هر یک به صورت جداگانه تعریف نمود. در سالیان گذشته، کشاورزان نهاده‌های کشاورزی و محصولات خود را بر پایه تجربیات خود به عمل می‌آوردند و بدون توجه به هر گونه ملاحظات، برای رشد و پرورش همه محصولات در سراسر زمین خود، میزان معینی از تدابیر کشاورزی را به کار می‌گرفتند.

بنابراین این شیوه از مدیریت زمین‌های کشاورزی بر مبنای داده‌های تجربی کشاورزان، کشاورزی سنتی یا کشاورزی مرسوم نامیده می‌شود.

 به طور مثال آن‌ها میزان بذر پاشی، کود و سم را برای همه زمین بدون توجه به میزان نیاز بخش‌های مختلف آن با نسبت مشخصی توزیع می‌کردند و آبیاری یکنواختی را برای زمین به کار می‌گرفتند.

بنابراین امکان داشت بخش‌هایی از زمین که تحت تنش آبی قرار گرفته است، به میزان لازم آب دریافت ننماید و یا بخش‌هایی که نیاز به آبیاری نبوده، بیش از حد آبیاری شوند؛ بدین ترتیب میزان راندمان آبیاری پایین می‌آید.

یکی دیگر از مواردی که اغلب کشاورزان سنتی به آن توجه نمی‌نمایند، میزان استفاده از کود و سموم شیمیایی است.

کشاورزان بدون برآورد میزان نیاز کوددهی و سم‌پاشی بخش‌های مختلف زمین، به صورت یکنواخت و با میزان معینی، تمامی سطح زمین خود را کوددهی و سم‌پاشی می‌نمایند.

به همین دلیل درصد بالایی از کود و سموم شیمیایی به هدر رفته و تنها آسیب‌های ناشی از آن باقی و موجب آلودگی منابع زیر زمینی آب و خاک می‌گردد.

    به طور کلی یکی از بزرگ‌ترین و رایج‌ترین اشتباهاتی که در کشاورزی سنتی اتفاق می‌افتد، توزیع منابع و نهاده‌های کشاورزی به میزان یکسان برای تمامی سطح زمین است؛ در صورتی که به علت متفاوت بودن شرایط آب و هوایی، ساختار خاک و دیگر پارامترها، بخش‌های مختلف سطح زمین نیازهای متفاوتی داشته است؛ بنابراین برخی به نهاده‌های بیشتر و برخی به نهاده‌های کمتری نیازمندند.

هم‌چنین می‌بایست توجه نمود که همان‌طور که کمبود برخی از نهاده‌های کشاورزی باعث کاهش راندمان تولید می‌گردد، استفاده بیش از حد آن نیز باعث ایجاد خسارت به محصولات داخل زمین و آلودگی محیط زیست می‌گردد.

در واقع در كشاورزي مرسوم، هر یک از زمین‌های زراعی به عنوان يك واحد تلقي مي‌شود و مبناي مديريتي، شرايط و خصوصيات متوسط مزرعه قرار مي گيرد و در نتيجه نهاده ها بر اساس همين خصوصيات تعريف مي شوند.

در واقع تدبیرات لازم به صورت یک نواخت برای کل سطح زمین انجام می‌گیرد.

برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات ذکر شده، امروزه با به کارگیری تصاویر ماهواره‌ای بر پایه سیستم سنجش از دور، می‌توان داده‌ها و نهاده‌های کشاورزی را به صورت دقیق مدیریت نمود، که امروزه این روش فناورانه و بر پایه تکنولوژی کشاورزی دقیق یا کشاورزی مدرن می‌نامند. 

با توجه به متفاوت بودن سیستم مدیریتی زمین‌های کشاورزی در این دو روش، کشاورزی دقیق کاملاً از کشاورزی سنتی متمایز می‌باشد. در کشاورزی دقیق تمامی سطح زمین، به عنوان یک واحد مدیریتی در نظر گرفته نمی‌شود؛ بلکه یک زمین کشاورزی به بخش‌های کوچک و مختلف تقسیم‌بندی می‌شود و با توجه به نیاز صحیح بخش‌های مختلف آن، مدیریت می‌شوند.

در واقع کشاورزی دقیق یا کشاورزی نوین نوعی از سیستم مدیریتی تلفیقی به شمار می‌آید که در تلاش اس نوع و میزان نهاده‌های کشاورزی را بر اساس نیازهای واقعی و درست محصولات که در مناطق کوچک‌تر زمین قرار دارند، تطبیق دهد.

تأثیر داده‌های هواشناسی در کشاورزی مطمئن:

   داشتن اطلاعات دقیق از شرایط آب و هوایی و پیش‌بینی آن، می‌تواند کمک قابل توجهی به کشاورزان برای اتخاذ تصمیم‌گیری آگاهانه کند.

در واقع از جمله عواملی که در حوزه‌ی کشاورزی بسیار تأثیرگذار می‌باشد، فصل‌های مختلف سال و شرایط آب و هوایی می‌یاشد؛ زیرا دمای محیط و نور آفتاب بر روی رشد محصولات بسیار اثر گذار است. این پارامتر مهم تأثیر بسزایی در روند تولید محصولات کشاورزی داشته است.

   از جمله تأثیراتی که پیش‌بینی داده‌های مبتنی بر آب و هوا بر روی کشاورزی گذاشته است، تصمیم‌گیری به موقع کشاورزانوکاهش خسارت‌های کشاورزی است؛ زیرا در کشاورزی سنتی کشاورزان عمدتاً با توجه به تجربیات شخصی خود و بدون استفاده از ابزارهای دقیق پیش‌بینی آب و هوا محصولات خود را کشت و پرورش می‌نمودند.

امروزه با توسعه فناوری پیش‌بینی آب و هوا و با به کارگیری کشاورزی مطمئن، کشاورزان با دقت بیشتری محصولات خود را پرورش می‌دهند.

    داشتن اطلاعات دقیق و به موقع از شرایط آب و هوایی می‌تواند برای روی کشاورزی دقیق  و مدرن بسیار ضروری باشد، زیرا تخمین آن به مدیریت بهینه خطرات و خسارات ناشی از آن کمک می‌کند.

برای دستیابی به حداکثر میزان تولید در محصولات، پیش‌بینی داده‌های آب و هوایی یک راه حل نظارتی برای کنترل متغیرهای آن ایجاد کرده است.

    به طورکلی پیش‌بینی داده‌های هواشناسی بر روی برنامه‌ریزی مناسب عملیات کشاورزی تأثیر می‌گذارد. بدین گونه که کشاورزان می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا عملیات کاشت را انجام دهند یا آن را به تعویق  بیاندازند.

در واقع این داده‌های زمان کاشت محصولات را مشخص می‌نمایند. هم‌چنین از جمله دیگر مواردی که این داده‌های می‌توانند کمک‌ساز تلقی شوند شامل تعیین زمان آبیاری کردن محصول، زمان کوددهی و زمان برداشت می‌باشد.

برنامه ریزی آبیاری با استفاده از داده‌های آب و هوا:

از جمله مواردی که پیش‌بینی شرایط آب و هوایی بسیار بر رو آن مؤثر می‌باشد تشخیص زمان آبیاری مناسب برای رشد بهینه محصول است. با توجه به میزان تبخیر و تعرق محصول، برنامه آبیاری زمین‌های زراعی تعیین می‌گردد.

هم‌چنین پدیده ناگزیر تغییر اقلیم از قبیل خشکسالی به دلیل رطوبت کم و همراه با دمای بالا، می‌تواند مصرف روزانه آب زراعی را افزایش دهد؛ بنابراین بسیار حائز اهمیت می‌باشد و پیش‌بینی صحیح آن باعث کاهش احتمال وارد شدن خسارت به زمین‌های زراعی می‌شود.

برنامه ریزی کوددهی با استفاده از داده‌های آب و هوا:

    با توجه به این که زمان مناسب استفاده از کود باعث افزایش بازده، کاهش تلفات مواد مغذی و جلوگیری از آسیب رساندن به محیط زیست می شود، تعیین زمان‌بندی درست کوددهی با استفاده از داده‌های آب و هوایی تأثیر بسیار زیادی بر عملکرد محصول دارد؛ زیرا عدم تشخیص زمان صحیح کوددهی می‌تواند منجر به هدر رفتن کود و حتی وارد شدن خسارت به محصول شود

    به طور کلی کشاورزان با در اختیار داشتن داده‌های هواشناسی، می‌توانند از وضعیت زمین زراعی خود آگاه شوند و در راستای آن تصمیمات مدیریتی مناسب را اتخاذ کنند تا از این طریق تلفات محصول را به حداقل برسانند.

آگاهی به موقع از شرایط آب و هوایی، بهترین روش برای محافظت از محصولات و افزایش عملکرد زمین کشاورزی است.

چرا که شرایط آب و هوایی نامناسب از قبیل خشکسالی، سیل، تگرگ یا سرما می‌تواند باعث ایجاد تنش در محصولات شود و درنهایت منجر به کاهش میزان تولید و افزایش خسارات در زمین گردد.

به طور کلی پارامترهای مؤثر در شرایط آب و هوایی شامل موارد زیر است و حتی امکان ارسال هشدار برای کاربران را در صورت لزوم دارد:

  • درجه حرارت حداکثر، حداقل
  • نقطه شبنم  
  • میزان بارندگی و بارش برف
  • مقدار و نوع پوشش ابر
  • رطوبت نسبی
  • جهت و سرعت باد
  • ساعات آفتابی و تابش خورشیدی
  • اشعه ماوراء بنفش
  • فشار هوا
  • شرایط شدید، مانند امواج گرما و امواج سرما، مه، یخبندان، تگرگ، رعد و برق، باد و بوران،گردباد و طوفان

چگونه در کشتیار ماهواره‌ها به هوشمندسازی کشاورزی و کشاورزی مطمئن کمک می‌کنند؟!

    کشتیار با به کارگیری تکنولوژی سنجش از دور و با استفاده تحلیل و پردازش تصاویر ماهوار‌ه‌ای و تلفیق آن با دانش کشاورزی، راهکارهایی را برای مدیریت بهینه مزارع و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی ارائه می‌دهد. کشتیار را می‌توان دستار هوشمند زمین‌های زراعی کشاورزان به شمار آورد.

    در واقع کشتیار با استفاده از فناوری سنجش از دور، ابزاری برای مطالعات کشاورزی از طریق تصویر برداری را برای کشاورزان فراهم نموده است و با استفاده از تجهیزاتی مثل ماهواره و پهپاد به کسب اطلاعات مربوط به مزارع از سطح زمین می‌پردازد. در علم سنجش از دور، این اطلاعات از طریق یک سنجنده بدون تماس مستقیم از سطح پدیده‌ها به دست می‌آید. این اطلاعات با پردازش نرم‌افزاری و تحلیلهای کارشناسی تبدیل به نقشه های کاربردی برای کشاورزان می‌شود.

    به طور کلی کشتیار با استفاده از این نقشه‌ها به تحلیل و آنالیز مواردی از قبیل مساحت سطح زیر کشت، سلامت محصول، یکنواختی توزیع محصول، میزان رشد، میزان عناصر غذایی، مصرف آب و دیگر عوامل مهم می‌پردازد.

سپس به وسیله یک داشبورد مدیریتی، نمودارها، توصیه‌ها و هشدارهای مربوط به زمین را به کشاورز ارائه می‌دهد. برای این کار تنها کافیست کشاورزان موقعیت زمین خود را درون داشبورد تعیین نمایند تا نقشه‌های ماهواره‌ای در اختیار آن‌ها قرار گیرد و در صورت لزوم کشاورزان وضعیت نقاط آسیب دیده زمین خود را کنترل کنند.

بنابراین با به کارگیری این فناوری آن‌ها می‌توانند علاوه بر بهینه‌سازی هزینه‌ها، عملکرد محصول و سود خود را افزایش دهند.

هم‌چنین از جمله دیگر اقداماتی که کشتیار به کشاورزان و شرکت های بیمه ارائه می‌دهد،  ارزیابی میزان دقیق خسارت ناشی از وقوع سیل یا خشک‌سالی می‌باشد.

    با استفاده از داشبورد کشتیار، هر یک از کاربران می‌بایست در قدم اول محدوده زمین کشاورزی و موقعیت آن را با استفاده از ابزارهای که بر روی نقشه تعبیه شده است، تعیین نمایند؛ سپس آن‌ها می‌توانند وضعیت زمین مشخص شده خود را با استفاده از به روزترین تصاویر دریافت شده از ماهواره مشاهده نمایند و مناسب‌ترین تصمیمات مدیریتی لازم را اتخاذ کنند.

در شکل (1) محدوده جغرافیایی یک زمین کشاورزی بر روی نقشه نمایش داده شده است.

شکل (1): تعیین محدوه جغرافیایی زمین کشاورزی بر روی تصاویر ماهواره‌ای.

شکل (1): تعیین محدوه جغرافیایی زمین کشاورزی بر روی تصاویر ماهواره‌ای.

    هم‌چنین در این بخش کاربران می‌بایست، پس از مشخص نمودن موقعیت جغرافیای زمین، تاریخچه زمین خود را که شامل اطلاعاتی از قبیل فصل، نوع محصول، تاریخ کاشت، تاریخ برداشت و میز‌ان عملکرد زمین خود می‌باشد را مشخص نمایند تا بتوانند از طریق اطلاعات وارد شده میزان عملکرد زمین‌های زراعی خود را در بازه‌های مختلف زمانی، ازریابی نمایند و بدین طریق سبب افزایش عملکرد محصولات و سود حاصل از آن شوند.

به طور کلی نمودار پارامترهای مؤثر در رشد محصول از گذشته تا به حال می‌تواند دید مناسبی در روند تغییرات وضعیت زمین و هم‌چنین مقایسه آن نسبت به حالت استاندارد محصول را در اختیار شما بگذارد.

    داده‌های هواشناسی جاری و پیش‌بینی شرایط آب و هوایی برای 7 روز آینده از جمله تدابیری است که کشتیار در سیستم کشاورزی هوشمند خود به کار گرفته است.

با تخمین وضعیت شرایط آب و هوایی زمان حال و آینده، کشاورزان می‌توانند تصمیمات مناسب و درست‌تری را برای اقدامات کشاورزی خود در نظر بگیرند؛ به عنوان مثال با تخمین بارندگی در چند روز آینده، امکان تغییر زمان کاشت محصول و یا آبیاری محصولات به وجود می‌آید.

داده‌هایی که کشتیار تحت عنوان دستیار هوشمند زمین‌های کشاورزی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، شامل موارد زیر است:

  • دما
  • سرعت باد
  • میزان رطوبت
  • نقطه شبنم
  • فشار
  • پوشش بارندگی

 لازم به ذکر است که داده‌های ضروری از وضعیت اقلیمی و هواشناسی منطقه معین شده بر روی نقشه، به صورت لحظه‌ای در روزهای پیش رو برای برنامه‌ریزی بهتر فعالیت‌های کشاورزی از نزدیک‌ترین ایستگاه های هواشناسی گرفته می‌شود.

به عنوان مثال در شکل (1-1) داده‌های مربوط به هواشناسی برای زمان جاری و پیش‌بینی 7 روز آینده برای یک زمین کشاورزی نمایش داده شده است.

شکل (2): پارامترهای مربوط به داده‌های هواشناسی فعلی و پیش‌بینی 7 روز آینده.

شکل (2): پارامترهای مربوط به داده‌های هواشناسی فعلی و پیش‌بینی 7 روز آینده.

    هم‌چنین با استفاده از تاریخچه زمین که توسط خود کاربر وارد می‌شود، توصیه‌ها و هشدارهای مبتنی بر تحلیل تصاویر ماهواره‍‌ای و داده‌های میدانی زمین در جهت افزایش بهره‌وری نهاده‌ها و بهینه‌سازی هزینه‌های توسط تیم متخصص کشتیار ارائه می‌شود.

در واقع با ثبت و ذخیره اطلاعات مربوط به فعالیت‌های انجام شده در زمین کشاورزی و دسترسی آسان به اطلاعات گذشته می‌توان مدیریت و برنامه‌ریزی بهتر و ساختارمندتری داشت.

گزارش‌های ماهانه یکپارچه از مجموع اطلاعات جمع آوری و تحلیل شده از زمین کاربران به صورت فایل پی دی اف با قابلیت دانلود و مشاهده به صورت آفلاین در اختیار آن‌ها قرارداده می‌شود.

    به طور کلی در کشتیار کاربرانی از قبیل کشاورزان خرده مالک، کشت و صنعت‌ها، شرکت‌های خدمات کشاورزی، صندوق بیمه کشاورزی و سازمان‌ها دولتی می‌توانند از تکنولوژی کشاورزی هوشمند بهره‌مند شوند.

هم‌چنین از جمله خدماتی که کشیار به مشتریان هدف خود با استفاده از تحلیل‌ها و آنالیزهای تصاویر ماهواره‌ای ارائه می‌دهد؛ شامل موارد زیر است:

  • پایش تغییرات کاربری اراضی، تغییر پوشش زمین و تهیه نقشه‌های مقایسه ای زمین ها در طول زمان
  • پایش میزان رطوبت موجود در گیاهان و شناسایی محدوده‌های دارای تنش آبی
  • پایش خسارت فیزیکی (ناشی از سیل، سرمازدگی، شیوع بیماری و خشکسالی)
  • بررسی تاریخچه زمین در فصل‌های زراعی گذشته برای تناوب کاشت و شناسایی نقاط قوت و ضعف زمین
  • تهیه انواع نقشه‌های مقایسه‌ای زمین در هفته جاری و هفته‌های قبل
  • تخمین عملکرد و میزان تولید محصولات زراعی استراتژیک قبل از برداشت
  • تعیین تاریخ برداشت بهینه برای رسیدن به بالاترین عملکرد
  • بررسی ظرفیت استفاده (کشت) شده از زمین نسبت به کل ظرفیت زمین
  • مطالعات سطحی و بافت خاک به وسیله تصاویر ماهواره‌ای
  • محاسبه نرخ متغیر کود و سم مورد نیاز مزرعه جهت بهینه سازی مصرف نهاده ها
  • پایش به موقع و سریع خصوصیات مورفوفیزیولوژی گیاهان به منظور مدیریت بهتر مزرعه
  • تعیین تراکم کاشت و درصد پوشش مزرعه
  • مقایسه وضعیت گیاهان مزرعه نسبت به استاندارد موجود و اعلام هشدار نقاط ضعیف

ارسال نظر