دانلود و پشتیبانی

تیم کشتیار همواره در جهت بهبود کمی و کیفی خدمات خود پذیرای صدای مشتریان است، کافیست با ما تماس بگیرید و یا فرم صفحه تماس با ما را تکمیل نمایید تا ما در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم، معمولا دوستان واحد مشاوره و فروش پاسخگوی شما خواهند بود.

اطلاعات تماس
تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی
info@Keshtyaar.ir
09192315521/021-28426521
ثبت اختراع فرمولاسیون کودی

اختراع فرمولاسیون کودی و کسب مقام طلا در IFIA

مهندس حسینی هم‌بنیان‌گذار و کارشناس کشاورزی شرکت دانش‌بنیان کشتیار با ارائه فرمولاسیون کودی خود، موفق به کسب نشان طلا در فدراسیون بین المللی انجمن مخترعین سوئیس (IFIA) شد.

این فرمولاسیون کودی باعث افزایش مقاومت گیاهان در برابر انواع تنش‌ها شده است. در واقع استفاده از آن، مصرف سمومی از قبیل آفت‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها را به شدت کاهش می‌دهد و با تأمین مواد مغذی مورد نیاز، میزان تولیدات را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

فدراسیون بین‌المللی انجمن مخترعین امسال در کشور سوئیس در 5 زمینه مختلف شامل علوم محیط زیست، علوم کشاورزی، علوم کامپیوتر و غیره برگزار شد.

650 شرکت‌کننده از 33 کشور در این همایش حضور داشتند که درنهایت اختراع فرمولاسیون کودی سیلیکات فسفیت پتاسیم توسط کارشناس مجرب کشاورزی کشتیار، در زمینه امنیت غذایی و سلامت بشر به ثبت رسید.

ویژگی‌های فرمولاسیون کودی اختراع شده

در این فرمولاسیون کودی، با بکارگیری موادی همچون سیلیسیم، پتاسیم، فسفر، آمینو اسید و عنصر بور که در بسیاری از آفت‌کش‌ها نیز به کار می‌روند، نتایج به مراتب بهتری در مقایسه با دیگر کودها در تولید محصولات به دست خواهد آمد.

فرمولاسیون کودی اختراع شده، مصرف سموم از قبیل آفت‌کش و قارچ‌کش‌ها رو پایین می‌آورد و با غنی‌ نمودن محصولات از موادغذایی، موجب افزایش عملکرد و میزان بهره‌وری می‌شود. بنابراین دو استاندارد امنیت غذایی و سلامت بشر در این فرمولاسیون به خوبی حفظ شده است!

هم‌چنین در محصولاتی از قبیل توت‌فرنگی و خیار که تازه‌خوری دارند، مقاوت گیاه در برابر انواع تنش‌ها افزایش می‌یابد؛ لذا این امر سبب می‌شود که مصرف سموم در محصولات به شدت کاهش و میزان تولیدات به طرز چشم‌گیری افزایش یابد.

به امید آن که درآینده‌ای نزدیک با تولید انبوه و عرصه‌ی این کود به سراسر دنیا، رشد چشم‌گیری در میزان بهره‌وری محصولات زراعی را شاهد باشیم.

کسب نشان طلا در فدراسیون مخترعین سوئیس

کسب نشان طلا در فدراسیون مخترعین سوئیس

مصاحبه اختصاصی با مهندس حسینی مخترع فرمولاسیون کودی

باعث افتخار است یکی از هم‌بنیان‌گذاران کشتیار، مهندس حسینی موفق به ثبت اختراع فرمولاسیون کودی خود و کسب نشان طلا از فدراسیون بین‌المللی مخترعین شده است؛ بنابراین برای  آشنایی بیشتر شما با اختراع ثبت شده، مصاحبه‌ای را با ایشان ترتیب دادیم و سؤالات رایجی را که مخاطبین از ما پرسیده بودند، با شما به اشتراک گذاشتیم.

در این مصاحبه، چالش‌هایی که ایشان در این مسیر طی کردند، ویژگی‌های این فرمولاسیون کودی و چگونگی آغاز ایده‌ی اولیه را بررسی کردیم.

1-  از زبان خودتان در رابطه با ثبت اختراعی که در فدراسیون بین‌المللی انجمن مخترعین سوئیس انجام دادید که منجر به دریافت نشان طلا شد، توضیحاتی بفرمایید.

این موضوع که عناصر غذایی اثر دوگانه‌ای دارند، در حدود دو دهه است که مطرح شده است و بر روی آن تحقیقات زیادی انجام شده است؛ در تمامی تحقیقات، بررسی‌های انجام شده بر روی کود به صورت تک عنصری یا کودهای دو عنصره همانند فسفیت پتاسیم، سیلیکات پتاسیم یا کلات‌های مختلف عناصر ریز مغذی مانند منگنز یا مس انجام شده است؛ در صورتی که ما سعی کردیم تلفیقی از این عناصر و ترکیبات را در کنار هم داشته باشیم تا بتوانیم اثرات خیلی بزرگ‌تری را از یک کود به دست بیاوریم.

در داخل فرمولاسیون کودی ما سیلیسیم، پتاسیم، فسفر، آمینو اسید و عنصر بور (که در خیلی از آفت‌کش‌ها به کار می‌رود) وجود دارد. این ترکیبات می‌توانند اثرات خیلی بیشتری را در تولید محصولات و میزان بهره‌وری بگذارند.

2- انگیزه شما از شرکت در این مسابقه چه بوده است؟

این فرمولاسیون کودی می‌تواند ارزش افزوده‌ی نسبتاً خوبی را ایجاد کند و به دلیل اهمیتی که در بحث سلامت غذایی وجود دارد، تمایل داشتیم که با معرفی آن به دنیا، استفاده بهینه‌تری از آن شود.

3- از کی شروع کردید روی این موضوع کار کردن؟

استارت این پروژه از سال 95 خورد و در نیمه دوم 98 ما موفق شدیم به نتیجه برسیم.

۴- ایده اولیه ثبت این اختراع چگونه و از کجا آغاز شد؟

ایده اولیه به سال 92-93 برمی‌گردد که من در گلخانه هیدروپونیک گل رز، به عنوان مسئول فنی مشغول به فعالیت بودم و گلخانه با معضل قارچ رو به رو شده بود؛ ما در آن زمان طرح‌هایی رو مطرح کردیم که با تغذیه مناسب گیاه، آفت قارچ (سفیدک پودری) را کنترل کنیم؛ بنابراین از آن‌جا این موضوع در ذهن من باقی مانده بود و چون بر روی کلات‌های مختلف منگنز و مس کار می‌کردیم؛ به این موضوع رسیدیم که علاوه بر قارچ، می‌‌توانیم آفت را هم کنترل کنیم که در نهایت به این فرمولاسیون کودی منجر شد.

۵- این فرمولاسیون کودی دقیقاً چه ویژگی‌هایی دارد و در کدام زمینه رفع نیاز می‌کند؟

این فرمولاسیون به دلیل تنوع زیادی که در عناصر و فرم‌های مختلف عناصر دارد، علاوه بر کنترل آفت، می‌تواند در انبارمانی محصولاتی که تازه‌خوری دارند مانند (خیار، توت‌فرنگی و…) بسیار مؤثر باشد و عمر انبارمانی را افزایش ‌دهد. هم‌چنین این کود را می‌توان قبل از آلوده شدن گیاه به بیماری استفاده نمود، چرا که باعث افزایش مقاومت آن می‌شود و هم می‌توان آن را در زمان آلودگی گیاه به دلیل اثرات مستقیمی که بر روی آفات و کنترل آن‌ها دارد، استفاده نمود.

6- آیا این کودها در حال حاضر در دست فروش هست؟!

هنوز تولید انبوه و تجاری این کودها را آغاز نکردیم و به تازگی آزمایشات به اتمام رسیده است؛ حتماً در آینده نزدیک تولید انبوه آن اتفاق می‌افتد.

7- مهم‌ترین چالش‌های شما در ارتباط با ثبت اختراع این فرمولاسیون کودی چه بوده است؟

مسلماً وقتی کاری به صورت نو اتفاق می‌افتد، خیلی مقاومت‌ها در برابر آن اتفاق می‌افتد. به عنوان نمونه یکی از چالش‌هایی که ما پشت سر گذاشتیم مخالفت غالب اساتیدی بود که در جریان این پروژه بودند؛ چرا که آن را یک طرح 7-8 ساله می‌دانستند. یکی دیگر از چالش‌ها نیز عدم در دسترس بودن منابع لازم در این مسیر بود.

8- فاکتورهای کلیدی موفقیت شما در این زمینه چیست؟

یکی از دلایلی که توانستیم در این مسیر موفق بشیم، این بود که فقط بر روی هدف نهایی خودمون تمرکز می‌کردیم، چرا که بارها در ساخت فرمولاسیون شکست خوردیم، اما هیچ وقت دست از تلاش نکشیدیم تا به هدفمون برسیم.

9- به نظر شما چرا مهم هست که جامعه به خلاقیت و نوآوری روی بیاورد؟

در حال حاضر جامعه و محیط زیست با مشکلات کلانی دست و پنجه نرم می‌کند و برای رفع آن، نیاز هست که ما یک دیدگاه بین رشته‌ای داشته باشیم و خلاقیت‌هایی را در روش‌های قبلی پیاده‌سازی کنیم.

10- آیا توصیه‌ای به مخترعین جوان دارید؟

اگر ما داریم کاری را انجام میدیم که با مخالفت‌های زیادی رو به رو میشه و از عرف مسیرهای تحقیقاتی خارج شده، به احتمال زیاد می‌تونه طرح نوآورانه‌ای باشه. توصیه من به دوستان این هست که در برابر چالش‌ها خودمون را قوی‌تر کنیم و تمرکزمون را بر روی هدف نهایی بگذاریم.

راه‌های ارتباطی با شرکت دانش‌بنیان کشتیار:

info@Keshtyaar.ir

 09192315521/021-28426521

پست‌های مربوط به این مقاله را می‌توانید در اینستاگرام مشاهده کنید:

پست شماره 2 (کسب نشان طلا در فدراسیون مخترعین سوییس)

پست شماره 1 (گفت و گو با مهندس حسینی)

ارسال نظر