دانلود و پشتیبانی

تیم کشتیار همواره در جهت بهبود کمی و کیفی خدمات خود پذیرای صدای مشتریان است، کافیست با ما تماس بگیرید و یا فرم صفحه تماس با ما را تکمیل نمایید تا ما در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم، معمولا دوستان واحد مشاوره و فروش پاسخگوی شما خواهند بود.

اطلاعات تماس
تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی
info@Keshtyaar.ir
09192315521/021-28426521
تفاوت محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک

تفاوت محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک چیست؟

تفاوت محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک چیست؟ امروزه نام محصولات ارگانیک را بیش تر از گذشته می شنویم.

اما تفاوت دقیق محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک در چیست؟ یا به چه محصولاتی ارگانیک گفته می شود؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا در مورد محصولات ارگانیک بیش تر بدانید.

محصولات ارگانیک چیست؟

اگر از افراد جامعه بپرسیم که منظور از محصولات ارگانیک چیست؟ بی معطلی جواب می دهند که محصولات ارگانیک محصولات طبیعی و سالمی هستند که می توانند اثرات موثری بر محیط زیست و جامعه داشته باشند.

اما خوب چنین تعریفی تا چه میزان می تواند درست باشد؟ یا اینکه تعریف دقیق محصولات ارگانیک چیست؟

به محصولاتی ارگانیک گفته می شود که از طریق کشاورزی ارگانیک و بر اساس یک سری از استاندارد های دقیق، محصولات رشد و به مصرف برسند.

این استاندارد ها در تمامی کشورها به یک شکل نیست و در هر کشور و هر نقطه جهان این استاندارد ها متفاوت است.

اما به طور کل برای کشت محصولات ارگانیک از هیچ مواد شیمیایی (نظیر سموم دفع آفات، مواد افزودنی غذایی، کود های مصنوعی و کود های ساخته شده توسط بشر) استفاده نمی شود.

همچنین برای رشد این محصولات هیچگاه تغییرات ژنتیکی (تقویت کننده های رشد، تراریخته ها) بر روی دانه گیاهان اعمال نمی شود.

در واقع در کشاورزی ارگانیک کشاورزان تعهداتی را برای رشد و کشت محصولات دارند که این تعهدات در کشاورزی های متداول و همچنین صنعتی وجود ندارد.

این تعهد نیز همان رشد و کشت محصولات به طبیعی ترین شیوه ممکن است.

به همین خاطر است که عمده محصولات ارگانیک تازه و در مقایسه با دیگر محصولات برای سلامتی ما از اهمیت بیش تری برخوردار است.

محصولات ارگانیک کشاورزان و مصرف کنندگان را با چه چالش هایی روبرو می کنند؟

همانطور که در متن بالا هم ذکر کردیم، به دلیل استفاده از قوانین مشخص در کشاورزی ارگانیک کمی عمل آوری محصولات در این روش سخت تر می شود و هزینه بیش تری را به کشاورز و مصرف کننده تحمیل می کند.

به عبارتی دیگر محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک تفاوت قیمت زیادی را دارا می باشند و به همین منظور تعداد افراد کم تری ترجیح می دهند تا از محصولات ارگانیک استفاده کنند.

به علاوه این تفاوت قیمت سبب کمیابی این محصولات نیز می شود. چرا که فروشندگان ترجیح می دهند محصولاتی را برای فروش بگذارند که خریدار آن نیز بیش تر باشد.

همچنین مصرف کنندگان نیز اطلاعات کافی از این محصولات ندارند و علاقه ای به خرید محصولات ارگانیک ندارند.

البته این موضوع با افزایش آگاهی افراد در آینده می تواند کمی تغییر کند.

چرا که امروزه برخی از محققان پی برده اند محصولات ارگانیک می توانند به میزان قابل توجهی بر روی برخی از بیماری ها خصوصا سرطان ها و بیماری های قلبی کارساز باشند.

چرا محصولات ارگانیک برای سلامتی انسان و محیط زیست موثر هستند؟

1- عدم استفاده از آفت کش های مضر:

هماننطور که می دانید کشاورزان مجبورند برای حفظ محصولات و گیاهان مزارع  در برابر حشرات، آفت ها و بیماری ها از آفت کش ها استفاده کنند.

زمانی که کشاورزان این آفت کش ها را به مزرعه خود اضافه می کنند علاوه بر از بین بردن حشرات و قسمتی از این آفت کش ها در گیاه باقی مانده و اصطلاحا اثر باقیمانده دارند.

به همین منظور احتمال سمی شدن محصولات نیز وجود دارد. به علاوه استفاده از آفت کش ها در طولانی مدت می تواند بر روی محیط زیست نیز تاثیر گذار باشد و سبب آلودگی خاک و آب آن منطقه شود.

 حال اگر محصول به روش ارگانیک به وجود آمده باشد، به دلیل اینکه از آفت کش های طبیعی برای حفظ محصولات استفاده می شود.

سم باقی مانده بر روی محصولات خطرناک نمی باشد و نمی تواند به سلامت افراد صدمه بزند. همچنین در برخی موارد کشاورز از آفت کش های طبیعی نیز استفاده نمی کند و سعی می کند به صورت دستی آفت ها را از بین ببرد.

2- عدم استفاده از کود های شیمیایی :

در گذشته به دلیل استفاده درست از خاک و منابع طبیعی نیازی به استفاده از کود های شیمیایی و مصنوعی در زمین های کشاورزی نبود. اما با گذشت زمان و استفاده ناصحیح از منابع طبیعی امروزه بسیاری از زمین های کشاورزی از نظر مواد غذایی فقیر هستند و محصولات برای رشد نیاز به کود دارند.

البته در کشاورزی ارگانیک سعی می کنند تا به جای کود های شیمیایی و مصنوعی از محصولات طبیعی مانند کمپوست استفاده کنند که می تواند به شکل قابل توجهی خاک را غنی از مواد غذایی کند.

3- عدم تغییرات ژنتیکی در بذر گیاهان و عدم استفاده از افزودنی های خاص :

محصولات ارگانیک باید به شکل روزانه مصرف شوند و در آن ها از مواد نگه دارنده و همچنین رنگ ها و طعم دهنده ها استفاده نمی شود. به علاوه در سالیان اخیر محققان سعی کرده اند که با تغییرات ژنتیکی بازده  محصولات مزارع را افزایش دهند.

در این صورت با دستکاری ژنتیکی گیاهان ممکن است این دستکاری ها برای سلامت انسان ها مضر باشد.

همچنین به تازگی با دستکاری ژنتیکی گیاهان محققان سعی کرده اند گیاهان را نسبت آفات مقاوم کنند. این نوع مقاومت باعث می شود که کشاورز حجم زیادی از آفت کش ها را به مزرعه اضافه کند و سبب آلودگی محصولات و محیط شود.

تفاوت محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک چیست؟

تفاوت محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک چیست؟

محصولات غیر ارگانیک چیست؟

 در سالیان گذشته جمعیت جهان رشد قابل توجهی را پیدا کرد. همین موضوع سبب شد تا محصولات کشاورزی ارگانیک دیگر پاسخگوی نیاز روز افزون جامعه نباشد.

به همین منظور کشاورزان با استفاده از آفت کش ها، کود های شیمیایی، پرتو درمانی و مهندسی ژنتیکی سعی کردند تا محصولاتی را به وجود بیاورند که اصطلاحا به این محصولات غیر ارگانیک گفته می شود.

این روش بسیار برای جامعه جهانی مفید بود چرا که در این روش کشاورزان می توانستند محصولات فراوانی را به وجود بیاورند که تا حدود زیادی می توانست نیاز جامعه و کشور ها را تامین کند.

به علاوه در این روش کشاورزان می توانستند میوه های خارج از فصل را نیز کشت دهند و مشتری های بیش تری را برای محصولات خود بیابند. اما این محصولات مشکلاتی را نیز دارا می باشند.

به طور مثال، تغیرات ژنتیکی می تواند در دراز مدت اثرات سوی داشته باشد.

به علاوه در این روش برخلاف محصولات ارگانیک میوه ها طعم واقعی خود را ندارند و به نوعی بی مزه و بسیار درشت هستند.

همچنین به دلیل استفاده از سموم و کود های شیمیایی و دستکاری ژنتیکی در این شیوه کشاورزی، کارشناسان احتمال می دهند که مصرف این نوع از محصولات می تواند در دراز مدت مشکلات جدی را برای مصرف کنندگان ایجاد کند.

تفاوت محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک

1- نحوه کشاورزی محصولات

همانطور که در متن بالا نیز ذکر کردیم، اولین و مهم ترین تفاوت محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک تفاوت در نحوه کشت محصولات است.

در کشاورزی ارگانیک سعی می شود تا از آفت کش ها و در صورت استفاده از سمومی استفاده شود که کمترین اثر را دارا می باشند.

همچین در محصولات ارگانیک از مواد افزودنی و کود های شیمیایی نیز استفاده نمی شود.

اما در کشاورزی غیر ارگانیک کشاورز می تواند از کود های شیمیایی مختلف و همچنین سموم و آفت کش های متنوع استفاده کند.

به همین منظور استفاده از محصولات غیر ارگانیک علاوه بر تاثیر بر سلامت ما، محیط زیست را نیز به خطر می اندازد.

2- هزینه های متفاوت

به طور کل عمده ترین موضوع در کشاورزی ارگانیک کاهش عملکرد در مزارع می باشد.

پس زمانی که کاهش عملکرد داشته باشیم به تبع آن سود کشاورز نیز کم می شود و به همین دلیل افزایش قیمت داریم و عمل آوری محصولات ارگانیک برای کشاورزان گران تر از محصولات غیر ارگانیک تمام می شود.

 به عبارت دیگر در کشاورزی ارگانیک کشاورز چاره ای جز استفاده از بذر های گران قیمت را ندارد و همچنین کشاورز نمی تواند از کود های شیمیایی و آفت کش ها دقیقا این موضوع باعث کاهش چشمگیر عملکرد میشود و برای رفع زیان اقتصادی قیمت افزایش پیدا می کند استفاده کند.

به همین منظور قیمت محصولات ارگانیک بسیار بیش تر از محصولات غیر ارگانیک است.

3- تفاوت در ماندگاری

برخی بر این باورند که محصولات غیر ارگانیک سرطان زا هستند و می توانند برای سلامتی بسیارمضر باشند. باید به شما بگوییم که چنین باور های آنقدر هم دور از ذهن نیست. چرا که محصولات غیر ارگانیک حاوی مقادیر زیادی از مواد افزودنی هستند که باعث می شود این محصولات مدت زمان بیش تری باقی بمانند.

در مقابل محصولات ارگانیک عمدتا محصولاتی تازه هستند و باید سریعترمصرف شوند.

همچنین برخی از محققان بر این باورند که محصولات ارگانیک می توانند برای بسیاری از بیماری ها مفید باشندو

4- از نظر طعم

طعم محصولات ارگانیک نسبت به محصولات غیر ارگانیک متفاوت است. محصولات ارگانیک طعم بهتری را دارا می باشند اما محصولات غیر ارگانیک عمدتا طعمی مصنوعی دارند و در برخی موارد حتی بدون طعم هستند.

چرا که این محصولات در در شرایط مصنوعی و بعضا در خارج از فصل خود از فصل خود به وجود می آیند و با توجه به تغییراتی که در بذر آن ها اتفاق می افتد گیاه بیش تر مواد مغذی و ویتامین های خود را از دست می دهد و فرصت و شرایط لازم برای تولید بیشتر ویتامین و ها و متابولیت های ثانویه (مواد طعم دهنده) را ندارد.

تغییر ژنتیکی با اصلاح ژنتیکی چه تفاوتی دارد؟

تغییر ژنتیکی مواد تراریخته چیست؟

تراریخته (به انگلیسیTransgenesis)، که به آن تراژنی یا ترازایی نیز می‌گویند به فرآیند تزریق یک ژن بُرون‌زاد (به انگلیسیExogenous Gene) به جانداران زنده، گفته می‌شود.

به طوری که جاندار ویژگی جدیدی پیدا کند و آن را به فرزندانش منتقل کند.

در فناوری تولید جانداران تراریخته (ترازایی)، یک یا چند ژن به ژنوم طبیعی جاندار اضافه یا از آن حذف می‌شود. درصورتی که ژنی از جاندار حذف شود به جاندار حاصل «فروریخته» (به انگلیسیKnock out) گفته می‌شود.

تعریف سازمان جهانی بهداشت: گیاهان، جانوران یا موجودات میکروسکوپی گفته می‌شود که ترکیب ژنتیکی آن‌ها (دی‌ان‌ای) به طریقی تغییر یافته که در طبیعت از راه جفت‌گیری یا نوترکیبی طبیعی اتفاق نمی‌افتد.

و یا به زبان ساده واژهٔ «تراریخته» ریشه در دست‌کاری ژنتیک محصولات مصرفی اعم از پوشاک و تغذیه دارد.

در واقع محصولاتی که ساختار ژنتیکی آن‌ها با مهندسی ژنتیک تغییر یافته و یک خصوصیت ویژه در محصول ایجاد یا یک خصوصیت از آن حذف شده باشد که این تغییر هرگز در طبیعت نتواند رخ دهد را، تراریخته گویند.

میزان دیدگاه‌ها و پژوهش‌های مستند بر سودمند یا زیانبار بودن استفاده از این محصول با یکدیگر برابر است.

گیاه تراریخته به گیاهی گفته می‌شود که یک یا چند ژن محدود را از گونه‌های دیگری به جز خزانه ژنتیکی آن گیاه از طریق روش‌های مدرن ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک دریافت کرده باشد.

هدف از این کار، بهبود مقاومت گیاه نسبت به برخی از آفات یا بیماری‌های گیاهی (تنش‌های زیستی)، افزایش تحمل تنش‌های غیر زنده نظیر شوری و کم‌آبی، بهبود کیفیت و بازار پسندی محصول، افزایش تولید و عملکرد گیاه، افزایش بهره‌وری در کشاورزی و در نهایت، افزایش سطح سلامت جامعه از طریق کاهش مصرف انواع سموم و کودهای شیمیایی است.

اصلاح ژنتیکی چیست؟

غذاهای اصلاح شده ژنتیکی (GM foods)، همچنین به عنوان غذاهای مهندسی ژنتیکی (غذاهای GE) یا غذاهای زیست مهندسی شناخته شده، غذاهایی هستند که از جاندارانی تولید شده‌اند که با استفاده از روش‌های مهندسی ژنتیک تغییراتی در DNA آن‌ها ایجاد شده‌است. فنون مهندسی ژنتیک امکان مقایسه صفات جدید و همچنین کنترل بیشتر صفات را در مقایسه با روش‌های پیشین مانند پرورش انتخابی و تولید جهش فراهم می‌کند.

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) می‌توانند به عنوان ارگانیسم‌ها (یعنی گیاهان، حیوانات یا میکروارگانیسم‌ها) تعریف شوند که در آنها ماده ژنتیکی (DNA) به گونه ای تغییر یافته‌است که جفت‌گیری به‌طور طبیعی اتفاق نمی‌افتد.

این فناوری اغلب بیوتکنولوژی مدرن یا فناوری ژن نامیده می‌شود، گاهی اوقات به عنوان «فناوری DNA نوترکیب» یا «مهندسی ژنتیک» نیز شناخته می‌شود. مواد غذایی تولید شده یا ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیکی اغلب به عنوان غذاهای GM شناخته می‌شوند.

ارسال نظر