دانلود و پشتیبانی

تیم کشتیار همواره در جهت بهبود کمی و کیفی خدمات خود پذیرای صدای مشتریان است، کافیست با ما تماس بگیرید و یا فرم صفحه تماس با ما را تکمیل نمایید تا ما در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم، معمولا دوستان واحد مشاوره و فروش پاسخگوی شما خواهند بود.

اطلاعات تماس
تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی
info@Keshtyaar.ir
09192315521/021-28426521
پایش ماهواره ای محصول ذرت

پایش ماهواره ای محصول ذرت

پایش ماهواره ای محصول ذرت :  یکی از موثرین ترین، ارزان ترین و همچنین کارامد‌ترین روش ها برای پایش و جمع آوری اطلاعات از سطح مزارع ذرت ، پایش ماهواره ای است.

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات جامعی را از پایش ماهواره ای این محصول به شما بدهیم.

همچنین در این مقاله شما متوجه خواهید شد که این نوع پایش تا چه میزانی میتواند سبب بهبود عملکرد محصولات شود.

پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پایش ماهواره ای یا کشاورزی از راه دور چیست و چه کاربردهایی را دارد؟

قبل از اینکه به شما توضیح دهیم که پایش ماهواره ای محصول ذرت چگونه است، بهتر است تا کمی بیش تر با پایش ماهواره ای در زمین های کشاورزی و همچنین کشاورزی از راه دور صحبت کنیم.

Remote Sensing یا پایش ماهواره ای اولین بار برای دستیابی به اطلاعات زمین و همچنین منابع آب موجود در سطح زمین مورد استفاده قرار میگرفت.

به همین منظور محققان با استفاده از ماهواره های موجود در اطراف زمین و همچنین با استفاده از امواج الکترومغناطیسی توانستند عکس ها و همچنین اطلاعات منحصر به فردی را از سطح زمین دریافت کنند.

البته با توجه به تنوع ماهواره ها و همچنین تنوع گیرنده ها و یا سنسور ها این اطلاعات و تصاویر میتواند متغییر باشد. به طور کل پایش ماهواره ای به 2 صورت نوری و راداری انجام می‌شود.

در نوع نوری یا Optical، میزان نور بازتاب شده از سطح زمین مورد بررسی قرار میگیرد و بر همین اساس اطلاعات و تصاویر به سطح زمین ارسال میشود. در واقع در این نوع آنالیز نور خورشید نقش بسیار مهمی را ایفا میکند.

ماهواره هایی که به صورت نوری فعال هستند و میتوانند بازتاب نور خورشید را آنالیز کنند، بر اساس اینکه چند طیف نوری را میتوانند آنالیز کنند تقسیم بندی میشوند.

به طور مثال ماهواره ای Ikonos و Spot پانکروماتیک، ماهواره ای Landsat MSS و Landsat ETM چند طیفی و  مودیس و مریس اصطلاحا سوپر چند طیفی یا Super Spectral هستند.

در مقابل پایش ماهواره ای نوری، پایش ماهواره ای راداری وجود دارد.

در این نوع پایش ماهواره ها بر اساس میزان بازتاب نور تصاویر و اطلاعات را به سطح زمین ارسال نمیکنند.

بلکه با استفاده از امواج الکترومغناطیس و آنالیز طول موج های آن تصاویر و اطلاعات را به سطح زمین ارسال میکنند.

یکی از سنسورهایی که در پایش ماهواره ای راداری بسیار معروف و کاربردی است SAR نام دارد.

 این سنسور بر روی ماهواره ها قرار میگیرد و با انتقال انرژی ماکروویو به سطح زمین و اندازه گیری میزان بازتاب این انرژی اطلاعات مهمی را از زمین های کشاورزی برای ما ارسال میکند.

احتمالا از خودتان میپرسید که آنالیز این 2 نوع پایش چه تفاوتی را با یکدیگر دارد؟ باید به شما بگوییم که اطلاعات حاصل از هر کدام میتواند تکمیل کننده دیگری باشد.

به طور مثال درهوای ابری نمیتوان از ماهواره هایی با سنسور نوری استفاده کرد.همچنین با استفاده از سنسورها و ماهواره های راداری میتوان میزان رطوبت خاک و همچنین ساختار گیاهان را مورد بررسی قرار دارد.

در واقع پایش راداری و نوری هر کدام میتوانند مراحل مختلف فنولوژیکی گیاه را مورد بررسی قرار دهند. به همین منظور برای مانیتورینگ صحیح محصولات و همچنین زمین های کشاورزی توصیه میشود که پایش محصولات به هر 2 صورت انجام شود.

پایش ماهواره ای ذرت

پایش ماهواره ای ذرت

پایش ماهواره ای محصول ذرت به چه علت، چگونه و توسط چه ماهواره‌هایی انجام میشود؟

عموما گیاه ذرت را به دلیل پیش بینی از میزان تولید و همچنین تعیین شرایط محصول به صورت ماهواره ای پایش و کنترل میکنند.

در واقع همانطور که میدانید گیاهان در فصل رشد ارزش های بالایی را دارا میباشند. اگر بتوانیم با پایش صحیح و کنترل مناسب در این فصل گیاه را به خوبی پرورش دهیم میتوانیم میزان محصول زیادی را با کمترین هزینه به دست بیاوریم.

به همین دلیل محققان حوزه کشاورزی تحقیقات بسیاری برای پایش محصول ذرت انجام داده اند. یکی از مطالعات مهم که توانسته اطلاعات بسیار خوبی از محصولات ذرت بدهد، پایش ماهواره ای به صورت optical یا نوری بوده است.

به طور مثال اولین بار در سال 2008 محققان توانستند با استفاده از ماهواره Spot میزان عملکرد محصول گیاه ذرت را بررسی و آنالیز کنند.

همچنین در ادامه این محققان با استفاده از شاخص های پوشش گیاهی توانستند به صورت دقیق تری شرایط رشد و همچنین کیفیت محصولات را مورد آنالیز قرار دهند. اما احتمالا از خودتان میپرسید که این کار چگونه انجام میشود؟

همانطور که میدانید اجزاء دی الکتریک آب در مقایسه با اهداف و همچنین مواد دیگر بسیار زیاد است.

در نتیجه رادار ها از طریق سنجش میزان آب در پوششهای گیاهی اقدام به جمع آوری اطلاعات میکنند. از این رو ماهواره ها میتوانند به واسطه این موضوع میزان و کیفیت محصولات را مورد ارزیابی قرار دهند. همچنین یک شاخص پوشش گیاهی وجود دارد که به آن شاخص سطح برگ یا LAI گفته میشود.

این شاخص میتواند در ارزیابی محصول ذرت بسیار نقش مهمی را داشته باشد. اما شاخص سطح برگ چیست؟

شاخص سطح برگ در واقع مدلی برای ارزیابی میزان شدت نور خورشید در گیاهان و در نتیجه تعیین انرژی در دسترس گیاهان برای فتوسنتز است.

اگر میزان فتوسنتز در گیاهان کاهش پیدا کند، در نتیجه میزان آب زیادی از سطح گیاه تبخیر میشود و به همین دلیل عملکرد محصول ذرت تا حد زیادی کاهش پیدا میکند.

به همین دلیل محققان امروزه با استفاده از ماهوارههای راداری میزان LAI گیاهان را در باند C گیرنده SAR ماهواره راداری مورد سنجش قرار میدهند و از این راه میتوانند میزان تولید محصولات را ارزیابی و پیش بینی کنند.

در آخر هم باید به شما بگوییم، یکی از معروف ترین ماهوارههای راداری برای ارزیابی محصول ذرت RADARSAT-2 است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

پایش ماهواره ای محصول ذرت چگونه میتواند سبب بهبود عملکرد محصول شود؟

در پایش ماهواره ای شما میتوانید به اطلاعات مهمی درباره گیاه و همچنین محصول آن دسترسی پیدا کنید. به طور مثال شما میتوانید میزان ترکیبات موجود در خاک گیاه و وضعیت تغذیه ای را مورد ارزیابی قرار دهید و بدانید که گیاه در چه شرایطی در حال رشد است و شما از چه طریقی میتوانید در روند بهبود پرورش گیاه نقش داشته باشید.

به عبارت دیگر پایش ماهواره ای میتواند به شما در افزایش تولید محصول و کاهش هزینه تولید کمک بسیار مهمی کند. از جمله کارهایی که توسط پایش ماهواره ای انجام میشود، میتوانیم به تخمین میزان مصرف آب، بهینه سازی میزان مصرف حشره کش ها در گیاه اشاره کنیم. این پایش به طور کل در گیاه ذرت و محصول آن به مراتب تاثیر بالاتری دارد.

به صورتی که محققان بر این باوردند که پایش ماهواره ای میتواند بیش از 80 درصد سبب افزایش تولید محصولات و عملکرد در این گیاه شود.

به عبارت دیگر بر اساس تحقیقاتی که در گذشته انجام شده است، ثابت شده که با استفاده از کشاورزی از راه دور میتوان میزان مواد ارگانیک در گیاه را حفظ کرد، میزان حاصلخیزی خاک را در سطح بالا نگه داشت و سبب افزایش تولید شد.

به علاوه با استفاده از این روش میتوان گیاه و محصول آن را در یک و همچنین سطح مناسبی از رطوبت و مواد غذایی حفظ کرد مضاف بر آن یکی از مهم ترین ارزش های افزوده ماهواره ها پایش مداوم گیاه بوده و در این صورت ما می‌توانیم غیر از یکنواختی ها و کاستی هایی که در طول دوره برای گیاه اتفاق می افتد را در زمان مناسبی شناسایی و رفع کنیم.

به طور خلاصه اگر شما میخواهید در مزرعه خود محصولی با کیفیت ایجاد کنید که این محصول با کمترین هزینه، بیش ترین بازدهی را برای شما داشته باشد. شما حتما باید مزرعه خود را به صورت از راه دور پایش کنید.

کشتیار به عنوان یک شرکت دانش بنیان و تیم حرفه‌ای پاسخگوی نیاز شما در مورد پایش زمین‌های کشاورزی است.

در اینستاگرام کشتیار، در یک پست کاربردی (گزارشی از پایش محصول ذرت زمین یکی از کشاورزان دشت مغان) آورده شده است، حتما ببینید.

ارسال نظر