دانلود و پشتیبانی

تیم کشتیار همواره در جهت بهبود کمی و کیفی خدمات خود پذیرای صدای مشتریان است، کافیست با ما تماس بگیرید و یا فرم صفحه تماس با ما را تکمیل نمایید تا ما در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم، معمولا دوستان واحد مشاوره و فروش پاسخگوی شما خواهند بود.

اطلاعات تماس
تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی
info@Keshtyaar.ir
09192315521/021-28426521
تفاوت کشاورزی مدرن و سنتی

تفاوت کشاورزی مدرن و سنتی

تفاوت کشاورزی مدرن و سنتی : امروزه کشاورزی مدرن توانسته نقش مهمی در صنعت کشاورزی ایفا کند. اگر شما با کشاورزی مدرن آشنایی ندارید یا اینکه هنوز از کشاورزی سنتی برای تولید محصولات استفاده می کنید. این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

کشاورزی سنتی چیست و چه معایبی را دارا می باشد؟

بشر از زمان های بسیار دور همواره منابع طبیعی خود را صرف اقتصاد و صنایع تولید مواد غذایی کرده است.

در واقع کشاورزی سنتی یک سبک ابتدایی از کشاورزی است که با استفاده از دانش های بومی، ابزار های سنتی و همچنین منابع طبیعی و کود های آلی انجام می شود.

این نوع کشاورزی علاوه بر اینکه بازده زیادی ندارد می تواند تولید محصولات را در آینده با مشکلات بسیاری روبرو کند.

چرا که در این روش، خاک فقیر می شود و به نوعی منابع طبیعی صدمات جبران ناپذیری را می بینند.

با این حال شاید باورکردنی نباشد اما 50 درصد از کشاورزی که در جهان انجام می شود به روش سنتی است.

در ایران نیز کشاورزی سنتی هنوز نتوانسته جای خود را به طور کامل به کشاورزی مدرن بدهد.

شاید یکی از دلایلی که کشاورزان این تغییر را تا کنون نپذیرفتند عدم آگاهی آن ها از مزایای کشاورزی مدرن باشد.

اما باید به شما بگوییم که در سالیان آینده کشاورزان چاره ای جزء  کشاورزی به روش مدرن نخواهد داشت.

چرا که جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است و به همین دلیل نیاز به محصولات غذایی نیز روز به روز افزایش پیدا می کند همچنین به دلیل کمبود منابع طبیعی، نمی توان مزارع را گسترش دارد.

تفاوت کشاورزی مدرن و سنتی چیست؟

1- کشاورزی سنتی مواد مغذی خاک را از بین می برد:

کاشت محصولات و همچنین کشاورزی بدون نحقیقات گسترده، سبب کاهش مواد مغذی خاک می شود.

این اتفاق باعث می شود تا کشاورزان دیگر نتوانند گیاهان را در مزارع خود بکارند و مجبور می شوند تا برای کشت محصول به مکان های دیگری بروند. به علاوه کشاورزان در این روش مجبور خواهند بود تا به شکل گسترده از کود هایی استفاده کنند که سبب آلودگی محیط زیست می شود.

این آلودگی ها می تواند اثرات جبران ناپذیری داشته باشد. به طور مثال خاک دارای باکتری ها، قارچ ها و اکتینو باکتر های مفیدی است که می تواند برای سلامت خاک نقش بسیار مهمی را داشته باشند.

استفاده از سموم شیمیایی در حجم گسترده برای از بین بردن آفات تا حدود زیادی این باکتری ها را از بین می برد و سبب می شود تا هر بار کشاورزی و کشت محصول نیاز به مواد مغذی و کود های بیش تری داشته باشد.

چنین اتفاقی می تواند ضربات سنگین مالی به کشاورز وارد کند و به نوعی اصلا مقرون به صرفه نخواهد بود. به علاوه محصولاتی که با این شیوه تولید می شوند کیفیت بالایی نخواهند داشت چرا که هم از آفت کش ها و حشره کش ها و هم از کود های شیمایی در مقیاس بالا برای رشد آن ها استفاده شده است.

2- کشاورزی سنتی منابع آبی را تهدید می کند :

در آبیاری سننتی حجم زیادی آب به گیاهان داده می شود. در این روش حجم زیاد آب می تواند سبب فرسایش خاک و نابودی منابع آبی مزرعه شود. همچنین در فصولی که خشکسالی است نمی توان از این شیوه برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده کرد.

3- در کشاورزی سنتی اطلاعات کافی از مزارع خود نداریم :

در کشاورزی مدرن سعی می شود تا با استفاده از داده ها و از جمله اطلاعات ماهواره ای اقدام به کشت محصول کرد.چنین عملی می تواند بازدهی زمین های کشاورزی را به مراتب افزایش دهد. اما در روش سنتی چنین چیزی وجود ندارد و کشاورز نمی تواند متوجه شود که در چه زمانی با خشکسالی و یا آفات روبرو می شود.

4- کشاورزی سنتی بازدهی پایین تری دارد :

در کشاورزی سنتی با توجه به ابزار های سنتی که مورد استفاده قرار می گیرد، بازدهی کشاورزی نیز کاهش پیدا می کند.

به همین منظور برخی از کارشناسان بر این باورند که کمترین بازدهی در زمین های زراعی مربوط به کشاورزی سنتی است.

به طور مثال در کشاورزی سنتی برای شخم زمین از گاو آهن استفاده می شود اما در کشاورزی مدرن این کار با استفاده از تراکتور های چند کاره انجام می پذیرد.

تفاوت کشاورزی مدرن و سنتی چیست؟

تفاوت کشاورزی مدرن و سنتی چیست؟

کشاورزی مدرن چیست؟

کشاورزی مدرن یک راه حل مناسب در قرن 21 است که به کمک آن می توان کشاورزی کارآمدی را با استفاده از منابع محدود آبی، انرژی و همچنین محدودیت مکانی انجام داد. اما خوب شاید برای شما سوال ایجاد شده باشد که کشاورزی مدرن از چه زمانی شکل گرفته است؟ باید به شما بگوییم که در قرن 18 و با انقلاب کشاورزی در انگلستان، تغییراتی در حوزه کشاورزی در این کشور به وجود آمد.

در واقع در آن زمان آن ها سعی کردند تا با استفاده از تکنیک هایی، تولید محصولات را در زمین های زراعی کوچک افزایش دهند.

برخی به این دوران، عصر جنگ کشاورزی نیز می گفتند. چرا که کشاورزان مجبور بودند تا با روش های پیچیده تری اقدام به کشاورزی کنند. از آن زمان تا به امروز کشاورزی مدرن جایگزین کشاورزی سنتی شده است.

همچنین امروزه به دلیل بحران منابع طبیعی مانند آب، این نوع کشاورزی توانسته نظر بیش تر افراد و کشاورزان به خود جذب کنند.

اما خوب احتمالا از خودتان می پرسید کشاورزی مدرن به چه صورت انجام می شود؟ باید به شما بگوییم، عناصر و ابزار های مختلفی در کشاورزی مدرن دخالت دارند که هر کدام را به شما معرفی می کنیم.

1-  ابزار های الکترونیکی :

شاید یکی از برترین ابزار ها در زمینه کشاورزی مدرن و پیشرفته ابزار های الکترونیکی باشند. این ابزار می توانند به عنوان یک حسگر مانند پیرانومتر که می تواند نور خورشید را اندازه گیری کنند باشند و یا می توانند در نقش یک آنالیزور خاک حضور داشته باشند. امروزه ابزار های الکترونیکی بسیاری وجود دارد که کشاورز با استفاده از آن ها می تواند از عناصر موجود در خاک مزرعه به اطلاعات مهمی برای کشاورزی دست پیدا کند. به طورمثال ممکن است میزان یک ماده مغذی در خاک شما کاهش پیدا کرده باشد و شما از طریق این دستگاه بتوانید به موقع آن ماده مغذی را به خاک زمین کشاورزی خود اضافه کنید.

2- ماشین آلات پیشرفته :

امروزه در کشاورزی پیشرفته ماشین آلات مدرنی استفاده می شود که قابلیت های متعددی را دارا می باشند. این ماشین آلات توانسته اند جایگزین امور پرمشغله در زمین های کشاورزی شوند و کشاورزی را آسان، ارزان و ایمن کنند.

3- نرم افزار ها و داده های علمی :

یکی دیگر از عناصر اصلی در کشاورزی هوشمند نرم افزارها و داده های علمی هستند که به کمک آن ها می توان فیزیولوژی گیاهان و همچنین سلامت خاک را آنالیز کرد. حتی نرم افزار های مدیریتی مانند Germon Manager Systems به وجود آمده که می توانند در مدیریت زمین های زراعی بسیار موثر باشند، مخصوصا سیستم Germon Manager System که در مدیریت مصرف آب مزرعه می تواند سبب صرفه جویی در مصرف آب شود.

به عبارت دیگر این نرم افزار ها به طور دقیق می توانند استراتژی کشاورزی شما را به روز کنند و با استفاده داده های به روز سبب پیشرفت و افزایش بهره وری در مزرعه شما شوند.

4- بیوتکنولوژی گیاهی و فناوری نانو :

یکی از فناوری هایی که امروزه در کشور های توسعه یافته و همچنین در حال توسعه استفاده می شود، بیوتکنولوژی گیاهی است.

در وقع این فناوری ترکیبی از علوم زیستی و دانسته های پزشکی، کشاورزی و فنی مهندسی است که می تواند نقش مهمی در مزارع داشته باشد. به طور مثال امروزه با استفاده از بیوتکنولوژی گیاهی دانشمندان توانسته اند تا گیاهان را در برابر آفات و همچنین بیماری های گیاهی مقاوم کنند. همچنین فناوری نانو نیز کاربرد های موثری را در زمین های کشاورزی دارد که در ادامه مقاله بیش تر به آن ها می پردازیم.

چگونه کشاورزی مدرن می تواند سبب رشد بیزینس مزرعه شما شود؟

شاید از خودتان بپرسید که آیا کشاورزی مدرن برای مزارع کوچک نیز استفاده می شود؟

باید به شما بگوییم بله کشاورزی مدرن می تواند در مزارع کوچک نیز کاربرد داشته باشد. مزارع کوچک به دلیل مقیاسشان می توانند از طریق کشاورزی مدرن راحت تر کنترل شوند و به همین صورت بازدهی این نوع کشاورزی در مزارع کوچک بیش تر و شاید بهتر از مزارع بزرگ باشد. اما اگر شما قصد پیشرفت و گسترش مزارع خود را داشته باشید نیاز به سرمایه، نیرو و همچنین منابع مناسب دارید.

در واقع هر کدام از این موارد محدودیت هایی محسوب می شوند که می تواند از پیشرفت مزارع شما جلوگیری کند. برای نمونه شما برای گسترش مزرعه نیاز به منابع آبی زیادی دارید. با استفاده از کشاورزی مدرن می توانید با استفاده بهینه از منابع آبی تا حدودی و صرفه جویی در مصرف آب داشته باشید. همچنین با استفاده از ماشین آلات هوشمند شما می توانید از استخدام افراد جدید برای مزارع خود جلوگیری کنید.

همین عوامل می تواند سبب افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و کنار زدن محدودیت ها شود. به علاوه در کشاورزی مدرن شما می توانید کمبود های خاکی را به سرعت جبران کنید. این جبران می تواند از هزینه های اضافی مزرعه و کاهش میزان تولید محصولات به شدت بکاهد. به طور مثال در اواسط رشد گیاهان، نیترات کلسیم به سرعت از خاک تخلیه می شود.

در این صورت رشد گیاهان با اختلال روبرو شده و بازدهی مزرعه کاهش می یابد. در کشاورزی مدرن شما با استفاده از حسگر های قرار گرفته شده در خاک به سرعت متوجه این موضوع می شوید و چنین مشکلاتی را برطرف می کنید.

با کشاورزی پیشرفته دیگر نگران نداشتن تخصص در کشاورزی نباشید:

عموما یکی از مشکلات کشاورزان عدم تخصص در مسائل و زمینه های کشاورزی است. همانطور که می دانید بدون دانش و علم کشاورزی نمی توان سبب افزایش بهره وری مزارع شد. به همین صورت کشاورزان باید مهارت هایی را در مورد نحوه کشت محصولات یاد بگیرند. همچنین از دیگر مشکلاتی که در حوزه کشاورزی وجود دارد، کمبود متخصص در این زمینه است. در سالیان اخیر تعداد متخصصان تحصیل کرده در در حوزه کشاورزی با کاهش چشم گیری روبرو بوده است. به همین منظور در آینده ای نزدیک کشاورزی با بحران نیرو های انسانی روبرو خواهد شد.

اما خوشبختانه هوش مصنوعی و کشاورزی هوشمند تا حدود زیادی این مشکلات را بر طرف کرده است. هوش مصنوعی قدرت محاسبات کافی برای جبران کمبود ها و متخصصین انسانی را دارا می باشد. به طور مثال کشاورزان می توانند با تراکتور های مجهز به فناوری GPS و با حداقل نیرو انسانی اقدام به شخم مزارع کنند. همچنین کشاورزان می توانند با استفاده از آب پاش های هوشمند اقدام به آبیاری مزارع خود به صورت تخصصی کنند.

این آب پاش ها با استفاده از حسگر هایی در سطح خاک و همچنین کاهش رطوبت و خشک شدن خاک اقدام به آبپاشی گیاهان می کنند. چنین اقداماتی تا حد زیادی نیاز به نیرو های متخصص را کاهش می دهد.

با کشاورزی پیشرفته به درآمد پایدار برسید :

با کشاورزی هوشمند به راحتی می توانید به درآمدی پایدار از مزرعه خود برسید.

چرا که با استفاده از آنالیز داده ها می دانید که در هر شرایطی خاک شما حاصل خیز است و به شکل مناسب و کارآمد از منابع طبیعی مزرعه شما استفاده می شود. همچنین با استفاده از کشاورزی از راه دور که زیر مجموعه از کشاورزی پیشرفته و مدرن است همواره محصولات تولیدی مزرعه شما باکیفیت، سالم و تازه هستند. به همین منظور می توان گفت در این نوع کشاورزی درآمد پایدار است.

کشاورزی از راه دور چگونه است؟ آیا این نوع کشاورزی از نظر اقتصادی به صرفه است؟

کشاورزی از راه رور یعنی استفاده از پهپاد ها، هلکوپتر ها و همچنین ماهواره ها برای آنالیز و سنجش مزارع که می تواند اطلاعات مفیدی را به کشاورزان بدهد. در این نوع کشاورزی شما سعی می کنید تا داده های ماهواره ای را خریداری کنید و با آنالیز آن ها متوجه شوید که شرایط مزرعه شما به چه گونه است.

باید به شما بگوییم که این داده و تصاویر ماهواره‌‌هایی هزینه چندانی ندارد و به طور کل به صرفه هستند چرا که سرعت و دقت آن ها بسیار بالاست و می توانند در کوتاه ترین زمان اطلاعات مناسبی را به کشاورزان بدهند. البته باید به شما بگوییم که ایران ماهواره اختصاصی برای چنین آنالیز هایی ندارد اما شما می توانید با استفاده از ماهواره های جهانی که در مدار زمین قرار گرفته چنین آنالیز هایی را انجام دهید.

پهپاد ها نیز هواپیما های بدون سرنشینی هستند که می توانند تصاویر و داده هایی با جزئیات بیش تر در اختیار کشاورزان قرار دهند. تصاویر حاصل از پهپاد می تواند به کشاورزان میزان رشد آفات، میزان سلامت محصولات و همچنین بروز بیماری در محصولات را نمایش دهد.

فناوری نانو و استفاده از آن در کشاورزی مدرن :

به تازگی فناوری جدیدی برای محافظت از محصولات و مبارزه با بیماری ها، آفات و همچنین علف های هرز به وجود آمده که به آن فناوری نانو گفته می شود. در واقع با استفاده از این فناوری نانوذراتی ساخته می شود که همراه سموم به خاک تزریق می شود. این نانوذرات سبب آرام رها شدن سموم درون خاک می شوند و به این ترتیب سموم مدت زمان بیش تری در خاک می مانند و سبب کاهش چشم گیر آفات و علف های هرز در مزرعه می شوند.

البته این فناوری تنها جنبه حفاظتی ندارد، بلکه می توان از این فناوری به عنوان سنسور در مزارع نیز استفاده کرد. همچنین دانشمندان توانسته اند با استفاده از این تکنولوژی بر روی بسیاری از ویژگی های محصولات نیز تغییراتی را به وجود بیاورند تا آن محصولات بتوانند برای مصرف کنندگان طعم بهتر و خوشایند تری را داشته باشند.

.پست‌های جذاب و ویدیو‌های آموزشی مارو در آپارات و اینستاگرام مشاهده کنید

 

دیدگاه‌ها

  • حاتم

    27 دی 1400

    سلام عدم نظارت دقیق از طرف ارگانهای ذیربط بر کشاورزی عدم مدیریت کشوری نبود تعهد خرید محصولات کشاورزی وبالا بودن ملزومات و ماشین آلات کشاورزی وعدم حمایت مسعولین کشاورزی وعدم توان خرید بعلت نداشتن توان مالی باعت شده کشاورزان همان روش سنتی را در پیش گیرند

    پاسخ
    • تینا حسن‌ولی

      19 بهمن 1400

      در تمامی این موارد حق با شماست، امیدوارم که از سوی نهادهای مسئول توجه بیشتری به دغدغه کشاورزان صورت بگیره، ما هم به نوبه خودمون در تلاشیم با بکارگیری تکنولوژی سنجش از دور در پایش زمین‌های کشاورزی، در امر کاهش هزینه‌های کشاورزی و افزایش بهره وری، نقش مؤثری رو ایفا کنیم.

      پاسخ

ارسال نظر