دانلود و پشتیبانی

تیم کشتیار همواره در جهت بهبود کمی و کیفی خدمات خود پذیرای صدای مشتریان است، کافیست با ما تماس بگیرید و یا فرم صفحه تماس با ما را تکمیل نمایید تا ما در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم، معمولا دوستان واحد مشاوره و فروش پاسخگوی شما خواهند بود.

اطلاعات تماس
تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی
info@Keshtyaar.ir
09192315521/021-28426521
مدیریت بهینه مزرعه / کشتیار

راه‌کارهای مدیریت بهینه مزرعه

اگر شما بخواهید بازدهی و همچنین عملکرد مزرعه خود را بهبود بخشید، نیاز دارید تا با مدیریت بهینه مزرعه آشنایی کافی پیدا کنید.

در این مقاله ما قصد داریم صفر تا صد مدیریت بهینه مزرعه را به شما بگوییم.

مدیریت بهینه مزرعه

قبل از اینکه به شما توضیح دهیم که مدیریت بهینه در مزرعه چیست، بهتر است با مفهوم مدیریت در مزارع آشنایی پیدا کنید.

مدیریت مزرعه در واقع همان استراتژی ها و روش های مختلف مدیریتی است که برای حفظ و همچنین افزایش بهره وری مزرعه استفاده می شود.

بسته به اندازه و محدوده مزرعه مدیریت می تواند توسط یک نفر و یا چندین شخص انجام شود.

از بسیاری جهات این نوع مدیریت همانند مدیریت در دیگر مشاغل است، چرا که در این نوع مدیریت تصمیماتی وجود دارد که باید روزانه اتخاذ شوند و همچنین دستورالعمل هایی وجود دارد که تمامی کارمندان باید آن را رعایت کنند.

اما آن چیزی که مدیریت مزرعه را از مدیریت دیگر مشاغل متمایز می کند انواع وضایف مدیریتی و همچنین لایه های مدیریتی در مزرعه است.

همچنین مدیریت مزارع بزرگ تجاری نسبت به مزراع های کوچک که اصطلاحا به آن ها مزارع خانوادگی نیز گفته می شود متفاوت است.

به طور مثال امروزه مزارع بزرگ سعی می کنند برای به حداکثر رساندن عملکرد و همچنین مدیریت بهتر از تکنولوژی استفاده کنند.

این تکنولوژی ها شامل استفاده از نرم افزار های ویژه برای پیگیری فرآیند تولید، پردازش و سفارشات است که فرآیند مدیریت را بسیار ساده می کند، همچنین علاوه بر این در مزارع بزرگ استفاده از تجهیزات پیشرفته برای کشت، برداشت و همچنین نگه داری محصولات می تواند تا حدود زیادی سبب سهولت در مدیریت و افزایش بازدهی مزرعه شود.

حتی شرکت هایی در زمینه مدیریت مزارع فعالیت دارند که صاحبان مزارع چه کوچک و چه بزرگ می توانند از آن ها در زمینه مدیریت مشاوره بگیرند و یا انجام امور مدیریتی مزارع را به آن ها بسپارند.

راه‌کارهای مدیریت بهینه مزارع

مدیریت بهینه مزرعه درواقع زیر شاخه ای از فرآیند مدیریت در مزارع می باشد.

اگربخواهیم یک تعریف مختصر از این شیوه مدیریت به شما بگوییم، این نوع مدیریت سبب دستیابی به اهداف صاحبان مزارع در اثر هر گونه محدودیت از نظر فیزیکی، زیست محیطی، قانونی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می شود.

به عبارت دیگر در این شیوه مدیریت سعی می شود تا با غلبه بر محدودیت ها به حداکثر سود در مزرعه دست پیدا کرد.

به طور مثال یکی از محدودیت هایی که امروزه بسیاری از مزارع با آن دست و پنجه نرم می کنند کمبود آب و خشکسالی است.

در مدیریت بهینه مزرعه سعی می شود تا با استفاده از راهکار هایی و مدیریت بهینه در مصرف آب یا تغییر الگوی کشت از چنین محدودیتی جلوگیری کرد و سبب افزایش بازدهی شد.

به طور مثال کشت گلخانه‌ای، استفاده از سامانه های نوین آبیاری، انتقال آب، آنالیز خاک، آنالیز گیاه و … می توانند از جمله راهکار های مدیریتی برای بهینه سازی آب در مزارع باشد البته مدیریت بهینه تنها مربوط به آب نمی شود و می تواند به تمامی عوامل در مزرعه ارتباط پیدا کند.

در اینگونه از مدیریت نیز صاحبان مزارع می توانند از شرکت های مختلف مشاوره بگیرند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن مزارع خود را به شکل بهینه سازی شده مدیریت کنند.

در ادامه مقاله قصد داریم تا شما را با راهکار هایی آشنا کنیم تا شما راحت تر بتوانید مزارع خود را به صورت بهینه مدیریت کنید.

راه‌کارهای مدیریت بهینه مزارع / کشتیار

راه‌کارهای مدیریت بهینه مزارع / کشتیار

بهترین راه‌کارها برای مدیریت بهینه در مزارع :

1- سرمایه گذاری مناسب بر مزارع

یکی از بهترین راهکار ها برای مدیریت بهینه مزرعه سرمایه گذاری مناسب است.

منظور از سرمایه گذاری مناسب این است که شما تنها برای موارد ضروری و مورد نیاز هزینه کنید و ازولخرجی خودداری کنید.

برای مزرعه ها بهترین سرمایه گذاری می تواند انتخاب صحیح محصولات بسته به موقعیت های جغرافیایی و همچنین به کارگیری فناوری ها و تکنولوژی های مناسب در مزرعه باشد.

به عبارت دیگر بهترین سرمایه گذاری در مزارع سرمایه گذاری است که بتواند در کوتاه ترین زمان شما را به هدف برساند و از زمان، انرژی و هزینه های شما صرفه جویی کند.

از دیگر نکاتی که در سرمایه گذاری باید به آن توجه داشته باشید این است که در بکارگیری فناوری ها و تکنولوژی ها جدید در مزارع خود عجله نداشته باشید، خصوصا در زمانی که شما به تازگی مزرعه خود را ایجاد کرده اید.

برای بکارگیری فناوری ها و تکنولوژی های جدید ابتدا باید ببنید که آیا دیگر مزارع از آن تکنولوژی استفاده کرده اند؟

اگر استفاده کرده اند تا چه میزان استفاده از آن تکنولوژی توانسته سبب سودآوری مزارع آن ها شده است؟

در برخی موارد استفاده از فناوری ها و تکنولوژی ها نوظهور می تواند در طولانی مدت هزینه های به مراتب بیش تری را برای شما ایجاد کند، چرا که در برخی موارد شما برای نگه داری و استفاده از این فناوری ها باید هزینه های زیادی را پرداخت کنید.

2- نظارت صحیح بر مزرعه

یکی از بهترین راه ها برای مدیریت مزارع نظارت صحیح در تمامی فرآیند ها و ثبت دقیق آن ها است.

به طور مثال شما باید تمامی سوابق مالی خود و میزان هزینه و خرج های مزرعه را به صورت کاملا شفاف ثبت کرده و با آنالیز آن ها متوجه شوید که کدام هزینه ها سبب هدر رفتن سرمایه شما می شود.

همچنین شما باید یک مرزمشخص بین امور اقتصادی زندگی و مزرعه خود داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل امور مالی مزرعه خود را مدیریت کنید.

اگر مزرعه شما یک مزرعه خانوادگی است شما باید به افرادی از خانواده که در مزرعه شما کار می کنند به چشم کارمند نگاه کنید و تمامی هزینه ها و حقوق آن ها را ثبت کنید.

3- مدیریت واقع بینانه 

مزرعه شما ممکن است یک تجارت پر رونق و پر سود باشد، با این حال نوسانات بازار مانند قیمت محصولات و نهاده های کشاورزی و همچنین ماشین آلات نیز به خاطر بسپارید.

چرا که این موارد می تواند تاثیرات مستقیمی در آینده شغلی شما داشته باشد.

همچنین شما باید در مدیریت مزرعه همواره نیم نگاهی نیز به میزان عرضه و تقاضا در بازار برای فعالیت های خود داشته باشید.

ممکن است در یک برهه زمانی مجبور شوید تا میزان تولید محصولات خود را کاهش دهید و یا نیمی از محصولات را در انبار های خود نگه داری کنید.

به عبارت دیگر مدیریت واقع بینانه می تواند به شما کمک کند تا از ایجاد وقایع منفی جلوگیری کنید.

4- گام ها کوچک بردارید 

یک مثالی هست که در آن گفته می شود هیچگاه شهر رم یک روزه ساخته نشده است. شما باید برای فهم و همچنین یادگیری روش های جدید کشاورزی زمان بگذارید. شما بدون در نظر گرفتن سن باید به توسعه مزارع خود بپردازید و برای سودآوری اهداف، چشم انداز و مسیر معین داشته باشید.

به عبارت دیگر شما باید برای موفقیت در مدیریت ابتدا باید اهداف کوچکی را برای خود تعیین کنید که آن اهداف کوچک زمینه ساز اهداف بزرگتان باشد.

همچنین ممکن است خیلی از افراد در گذشته اشتباهاتی را مرتکب شده باشند که می توانند در ادامه مسیر و برنامه ریزی های خود از آن اشتباهات استفاده کنند.

5- تحقیقات مستمر 

یک کشاورز باید همواره به تحقیقات مستمر در زمینه کشاورزی بپردازد. همچنین برای مدیریت بهینه مزرعه باید با تمامی پیشرفت های جدید در فرآیند ها، تکنیک ها و فناوری های کشاورزی آشنایی پیدا کند.

ما پیشنهاد می کنیم که کشاورزان با مطالعه وبلاگ هایی که به صورت مستمر اقدام به ساخت محتوا های کشاورزی می کنند سطح معلومات خود را افزایش دهند.

6- به شرایط بد نیز فکر کنید 

 عموما کشاورزان برای مدیریت مزارع سعی می کنند به گونه ای برنامه ریزی کنند که در جهت پیشرفت و سودآوری مزرعه باشد. اما خوب امکان دارد همیشه همه چیزخوب پیش نرود و در برخی موارد با محدودیت هایی مواجه شوید که مزراع شما را با مشکلات بسیار جدی روبرو کند.

به طور مثال امکان در یک سال شرایط جوی به گونه ای باشد که تمامی محصولات شما از بین برود و شما نتوانید از محصولات خود درآمدی را کسب کنید.

در این صورت کشاورزان دیگر نمی توانند درآمدی از محصولات خود داشته باشد. برای اینکه چنین مشکلاتی به وجود نیاید ما پیشنهاد می کنیم که کشاورزان حتما مزارع خود را بیمه کنند. شاید پرداخت حق بیمه اولیه کمی برای صاحبان مزارع سنگین باشد اما باید بگوییم که این کار می تواند شما را از شرایط سخت نجات دهد.

7- برای بودجه مواد مغذی برنامه ریزی کنید 

یک کشاورز باید همواره برای مواد مغذی خاک مزرعه برنامه ریزی  داشته باشد. در واقع کشاورز باید بداند که چه مواد غذایی را در چه زمانی به خاک مزرعه اضافه کند. همچنین دانستن اینکه چه مواد غذایی موثر تر هستند و چه مواد غذایی می تواند برای محیط مضر باشد از اهمیت زیادی در کشاورزی برخوردار است.

به علاوه ممکن است که یک فرد مواد مغذی بسیاری را به خاک مزرعه اضافه کند اما بازدهی مناسبی در تولید محصولات کسب نکند.

در اینگونه موارد تکنیک هایی وجود دارد که کشاورز به کمک آن ها می‌تواند از دست رفتن و همچنین هدر رفتن مواد مغذی را به حداقل برساند.

از این تکنیک ها می توانیم به نیتریفیکاسیون و دنیتریفیکاسیون اشاره کنیم.

نیتریفیکاسیون به انگلیسی : Nitrification چرخه نیتروژنی است که طی این فرآیند آمونیوم توسط باکتری نیتروزوموناس به نیتریت و توسط باکتری نیتروباکتر به نیترات تبدیل می‌شود.

دنیترویفیکاسیون به انگلیسی : Denitrification نوعی‌ تنفس‌بی‌هوازی، [تنفس نیتراتی] که توسط گونه های‌سودوموناس، تیوباسیلوس و پاراکوکوس انجام می‌شود.

کلی‌فرم‌ها اغلب احیاء نیترات را تا حد نیتریت پیش برده و از آنزیم نیترات ردوکتاز بهره می‌برد که در حضور اکسیژن غیرفعال می‌شود.

برای حذف نیترات از آب روش‌های متفاوتی بکار گرفته می‌شود که از آن جمله روش‌های بیولوژیک می‌باشد.

در بین روش‌های مقرون‌به‌صرفه بیولوژیک فرایند دنیتریفیکاسیون اتوتروف جایگاه ویژه‌ای دارد.

در این فرایند از منابع متفاوت انرژی برای میکروارگانیسم‌های دنیتریفایر استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها سولفور عنصری، سولفید و تیوسولفات است.

انتخاب نسبت مولی مناسب نیترات به منبع انرژی نقش مؤثری در حذف نیترات از آب دارد همچنین آنالیز آماری با نرم افزار SPSS و آزمون مقایسه میانگین ها نشان داد که نوع منبع انرژی و نسبت یادشده در فاکتورهای مصرف قلیاییت، تولید سختی و افزایش سولفات نیز مؤثر می‌باشند.

در مقالات آینده بیشتر درباره‌ی این موضوع توضیح می‌دهیم، با کشتیار برای کشاورزی دقیق همراه باشید.

برای اخبار و مطالب جدید، کشتیار را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال نظر